آزمون تورینگ (Turing Test) چیست؟


آزمون تورینگ در مقاله ای در سال 1950 توسط ریاضیدان و پیشگام محاسبات آلن تورینگ معرفی شد که به یک محرک اساسی در نظریه و توسعه هوش مصنوعی (AI) تبدیل شده است.

تست تورینگ یا آزمون تقلید یک روش ساده برای تعیین این است که یک ماشین می‌تواند هوش انسانی را نشان دهد یا خیر: اگر ماشینی بتواند بدون اینکه به عنوان ماشین شناسایی شود با یک انسان گفتگو کند، هوش انسانی را نشان داده است.

آزمون تورینگ در مقاله ای در سال 1950 توسط ریاضیدان و پیشگام محاسبات آلن تورینگ معرفی شد که به یک محرک اساسی در نظریه و توسعه هوش مصنوعی (AI) تبدیل شده است.

تاریخچه آزمون تورینگ

آلن تورینگ برخی از مفاهیم اساسی علوم کامپیوتر را در حالی که به دنبال روشی کارآمدتر برای شکستن پیام های رمزگذاری شده آلمانی در طول جنگ جهانی دوم بود، توسعه داد. پس از جنگ، او به فکر هوش مصنوعی افتاد.

تورینگ در مقاله خود در سال 1950 با طرح این سوال شروع کرد: “آیا ماشین ها می توانند فکر کنند؟” تورینگ با پیش‌بینی اینکه رایانه‌ها فراتر از محدودیت‌های آن زمان تکامل خواهند یافت، آزمایشی را طراحی کرد که فکر می‌کرد می‌تواند تعیین کند که آیا کامپیوتر می‌تواند به اندازه‌ای «هوشمند» باشد که با انسان اشتباه گرفته شود یا خیر.

این آزمون در اتاق بازجویی که توسط یک شخص قاضی اداره می شود انجام می شود. افراد آزمون، یک شخص و یک برنامه کامپیوتری، پنهان هستند. قاضی با هر دو طرف گفت‌وگو می‌کند و بر اساس کیفیت مکالمه آنها سعی می‌کند تشخیص دهد که کدام انسان و کدام رایانه است. تورینگ نتیجه می گیرد که اگر قاضی نتواند تفاوت را تشخیص دهد، کامپیوتر در نشان دادن هوش انسان موفق بوده است. یعنی می تواند فکر کند.

گفته می شود چندین کامپیوتر اولیه انسان ها را در موقعیت های بسیار ابتدایی فریب داده اند. در سال 1966، جوزف وایزنبام ELIZA را ایجاد کرد، ماشینی که کلمات خاصی را دریافت میکرد و آنها را به جملات کامل تبدیل می کرد. ELIZA یکی از اولین رایانه‌هایی بود که آزمایش‌کنندگان انسانی را فریب داد تا فکر کنند انسان است.

کمتر از یک دهه بعد، یک چت بات به نام PARRY برای تقلید از رفتار یک اسکیزوفرنی پارانوئید مدل شد. از گروهی از روانپزشکان خواسته شد تا مکالمات با بیماران واقعی و مکالمات PARRY را تجزیه و تحلیل کنند. هنگامی که از آنها خواسته شد تشخیص دهند که کدام رونوشت ها برنامه های رایانه ای هستند، تنها 488 درصد از این گروه توانستند دستگاه را شناسایی کنند.

منتقدان هر دو ELIZA و PARRY بیان می کنند که قوانین کامل آزمون تورینگ رعایت نشده است و هوش کامل ماشین را نشان نمی دهد.

آزمون تورینگ امروزی

تست تورینگ مخالفان خود را دارد، اما همچنان معیاری برای موفقیت پروژه های هوش مصنوعی است. یک نسخه به روز شده از آزمون تورینگ دارای بیش از یک قاضی انسانی است که با هر دو گزینه گفتگو می کنند. اگر بیش از 30 درصد از داوران پس از پنج دقیقه گفتگو به این نتیجه برسند که رایانه یک انسان است، پروژه موفقیت آمیز تلقی می شود.

جایزه لوبنر Loebner Prize یک مسابقه سالانه تست تورینگ است که در سال 1991 توسط هیو لوبنر، مخترع آمریکایی راه اندازی شد. لوبنر قوانین دیگری را ایجاد کرد که در آن انسان و برنامه کامپیوتری باید با هر چهار داور مکالمه 25 دقیقه ای داشته باشند.

برنده رایانه ای است که برنامه آن بیشترین رای و بالاترین رتبه را از داوران دریافت کند.

در سال 2014، کوین وارویک از دانشگاه ریدینگ یک مسابقه تست تورینگ را به مناسبت شصتمین سالگرد مرگ آلن تورینگ ترتیب داد. یک چت بات کامپیوتری به نام یوجین گوستمن که شخصیت یک پسر 13 ساله را داشت، در آن رویداد با کسب آرای 33 درصد از داوران، آزمون تورینگ را از نظر فنی پاس کرد.

در یک پروژه تحقیقاتی در فوریه 2024، ChatGPT ظاهراً آزمون تورینگ را گذراند.

با این حال، آزمایش پاسخ‌های ربات هوشمند مصنوعی را با پاسخ‌های انسانی (دانش‌آموزان) تصادفی با سؤال‌های از پیش تعیین‌شده مقایسه کرد، سپس به پاسخ‌ها بر اساس ویژگی‌های شخصیتی «Big Five» امتیاز داد. محققان به این نتیجه رسیدند: “…که هوش مصنوعی و رفتار انسان به طور قابل ملاحظه ای مشابه هستند.”

این نتیجه عجیب نیست، زیرا آموزش برنامه شامل مطالبی بود که توسط انسان ها از منابع گسترده ای نوشته شده بود.

از آنجایی که برنامه از ایده‌ها، افکار، اطلاعات و داده‌های ارائه‌شده و ایجاد شده توسط انسان استفاده می‌کند، پاسخ‌های آن به طور طبیعی انسانی به نظر می‌رسد و باعث ایجاد شک و تردید در بین برخی در مورد قبولی در آزمون می‌شود.

نسخه های تست تورینگ

انواع مختلفی از تست های تورینگ وجود دارد که همگی با هدف تشخیص اینکه آیا پاسخ دهنده یک انسان است یا یک ماشین معرفی شدند. هر یک از موراد رویکرد متفاوتی را در پرسیدن سوالات مختلف از پاسخ دهنده و ارزیابی پاسخ ها اتخاذ می کند.

بازی تقلید Imitation Game

یکی از کاربردهای قبلی آزمون تورینگ، نسخه بازی تقلیدی است که اغلب از سه طرف استفاده می کند. نفر اول مرد، نفر دوم زن و نفر سوم وظیفه تعیین جنسیت دو نفر اول را بر عهده داشت. شخص اول معمولاً وظیفه دارد تا شخص سوم را فریب دهد، در حالی که شخص دوم اغلب وظیفه دارد به شخص سوم کمک کند تا هر جنسیت را به درستی شناسایی کند.

نسخه های بعدی بازی تقلید به گونه‌ای شده که هر دو طرف تلاش می‌کنند تا شخص سوم را فریب دهند تا جنسیت‌ها را نادرست شناسایی کند. در هر صورت، هدف از بازی تقلید این است که مشخص شود آیا بازجو را می توان فریب داد یا خیر.

تفسیر استاندارد Standard Interpretation

این نسخه‌ رایج آزمون تورینگ به دنبال این نیست که ببیند آیا رایانه می‌تواند فریب بخورد یا خیر، بلکه تلاش می‌کند ببیند آیا رایانه می‌تواند از انسان تقلید کند یا خیر. در تفسیر استاندارد نفر اول یک کامپیوتر و نفر دوم یک انسان است.

در این نسخه شخص سوم تلاش می کند تا دریابد کدام یک از دو نفر اول انسان و کدام یک کامپیوتر است. بازجو سوژه مورد آزمایش نیست. در عوض، این رایانه است که سعی می کند انسان را فریب دهد (بر خلاف بازی تقلید). به عنوان مثال، ممکن است یک سری سوالات مالی شخصی برای تعیین اینکه آیا پاسخ‌های آن در رابطه با امور مالی رفتاری قابل انتظار است یا خیر، پرسیده شود.

رویکردهای مدرن آزمون تورینگ

از زمان ایجاد تست تورینگ، رویکردهای مدرن تری در تلاش برای تشخیص بهتر انسان و ماشین تکامل یافته است. تغییرات آزمون تورینگ به طور مداوم در حال تکامل هستند تا ارتباط خود را در طول پیشرفت فناوری حفظ کنند.

هدف آزمون تورینگ معکوس Reverse Turing این است که انسان ، کامپیوتری را فریب دهد تا باور کند که از یک انسان بازجویی نمی کند.

آزمون توتال تورینگ Total Turing شامل توانایی های ادراکی و توانایی فرد برای دستکاری اشیا می باشد.

آزمون مارکوس Marcus Test دارای آزمودنی‌هایی است که مدیا را بررسی کرده و به سؤالات مربوط به محتوا پاسخ می‌دهد.

آزمون Lovelace Test 2.0 دارای آزمودنی‌های آزمایشی است که هنر خلق می‌کنند و توانایی آنها را برای انجام این کار بررسی می‌کند.

آزمون Minimum Intelligent Signal فقط سؤالات درست/نادرست یا بله/خیر می‌پرسد.

محدودیت های آزمون تورینگ

انتقادات زیادی از آزمون تورینگ وجود دارد، و تغییرات بالا سعی در کاهش برخی از محدودیت‌های آزمون تورینگ اولیه دارد. با این حال، مهم است که به جنبه‌های منفی آزمون تورینگ توجه داشته باشید:

تست تورینگ برای انجام به یک محیط بسیار کنترل شده نیاز دارد. شرکت کنندگان در آزمون باید در تمام طول آزمون از دید یکدیگر پنهان باشند، اگرچه طرفین باید ابزار ارتباطی قابل اعتمادی داشته باشند.

آزمون تورینگ ممکن است به عنوان آزمونی برای هوش مناسب نباشد زیرا سیستم های محاسباتی مختلف ساختار متفاوتی دارند. بنابراین، ممکن است محدودیت‌های ذاتی و طبیعی برای آنچه یک کامپیوتر قادر به انجام آن است وجود داشته باشد.

آزمون تورینگ در حال تکامل است. با این حال، پیشرفت های تکنولوژیکی با سرعت بیشتری در حال تکامل هستند. با گذشت زمان، روش های آزمایش تاریخی ممکن است دیگر مناسب نباشند زیرا رایانه ها قابلیت های بیشتری شبیه انسان به دست می آورند.

آزمون تورینگ هوش را ارزیابی می کند، اگرچه ممکن است معیار مناسبی برای همه انواع هوش نباشد. به عنوان مثال، یک کامپیوتر ممکن است با موفقیت یک بازجو را بر اساس توانایی اش در پردازش پاسخ ها مانند یک انسان فریب دهد. با این حال، این ممکن است واقعاً نشان دهنده هوش هیجانی یا آگاهی نباشد. ممکن است فقط به این معنی باشد که دارای یک برنامه نویس بسیار ماهر است.

آیا هوش مصنوعی تست تورینگ را گذرانده است؟

برخی معتقدند ChatGPT آزمون تورینگ را گذرانده است.

تست تورینگ Revised در هوش مصنوعی چیست؟

آزمون تورینگ به طور مداوم در تلاش برای تعیین بهترین روش‌ها برای ارزیابی ظرفیت انسان‌مانند رایانه‌ها در حال بازنگری است. با گذشت زمان، آزمون ها پیچیده تر می شوند.

نیپوتو مگ

توجه نمایید : این مقاله که در مجله خبری صبح آنلاین منتشر شده است یک رپورتاژ آگهی می باشد و انتشار این مقاله به معنی تایید خدمات معرفی شده نمی باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *