بحران بنزین در ایران: از ناترازی تا قاچاق میلیونی

هاشم اورعی، کارشناس انرژی، در گفت‌وگویی با مهر به بررسی وضعیت بحرانی ناترازی بنزین در ایران پرداخت.

وی با اشاره به افزایش چشمگیر مصرف بنزین در کشور و ناتوانی تولید داخلی در تأمین این نیاز، از وضعیت هشدارآمیز ناترازی بنزین خبر داد. اورعی اعلام کرد که ایران هم‌اکنون هفتمین کشور مصرف‌کننده انرژی در جهان است و برای جبران کمبود تولید، سالانه میلیاردها دلار صرف واردات بنزین می‌کند. این در حالی است که این میزان واردات معادل یک ششم درآمد نفتی کشور است.

کارشناس انرژی با بیان اینکه روند رو به رشد مصرف بنزین و عدم اقدامات مناسب برای کنترل آن، وضعیت را وخیم‌تر کرده است، بر لزوم شفاف‌سازی وضعیت و جلب مشارکت مردم در حل این مشکل تأکید کرد. وی همچنین پیشنهاد داد که دولت به جای اصرار بر انحصار در حوزه بنزین، به بخش خصوصی اجازه ورود دهد تا با ایجاد رقابت، کیفیت و خدمات‌رسانی بهبود یابد.

اورعی با انتقاد از پرداخت یارانه بنزین به همه اقشار جامعه، خواستار هدفمندسازی یارانه‌ها و پرداخت آن به دهک‌های پایین جامعه شد. وی همچنین به مشکل قاچاق بنزین به دلیل اختلاف قیمت قابل‌توجه بین ایران و کشورهای همسایه اشاره کرد و این موضوع را یکی از دلایل اصلی ناترازی بنزین دانست.

در مجموع، اورعی معتقد است که برای حل بحران بنزین در ایران، باید اقدامات زیر انجام شود:

  • شفاف‌سازی وضعیت و جلب مشارکت مردم
  • تغییر رویکرد دولت و اجازه ورود بخش خصوصی به بازار بنزین
  • هدفمندسازی یارانه‌ها و پرداخت آن به دهک‌های پایین جامعه
  • مبارزه جدی با قاچاق سوخت
  • ترویج فرهنگ صرفه‌جویی در مصرف انرژی
  • بهبود استانداردهای خودروها و کاهش مصرف سوخت

وی تأکید کرد که ادامه روند کنونی می‌تواند عواقب جبران‌ناپذیری برای اقتصاد کشور داشته باشد و لازم است هر چه سریع‌تر برای حل این مشکل اقدام شود.

با احترام ، مجله خبری صبح آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *