تحول در کشت پنبه با معرفی دو رقم جدید مقاوم و پربازده

در یک دستاورد مهم علمی، دو رقم جدید پنبه با نام‌های “فخر” و “جهش” با کمک سازمان انرژی اتمی تولید شده است. این ارقام جدید که در مراسمی با حضور کارشناسان جهاد کشاورزی استان‌های مختلف رونمایی شد، ویژگی‌های منحصر به فردی از جمله پرمحصول بودن، زودرسی و مقاومت در برابر تنش‌های محیطی، خشکی، شوری، آفات و بیماری‌ها را دارا هستند.

این موفقیت بزرگ حاصل تحقیقات گسترده در مرکز تحقیقات پنبه کشور است که با بهره‌گیری از تکنیک پرتودهی هسته‌ای، توانسته است ارقام جدیدی از پنبه را با ویژگی‌های مطلوب تولید کند. در مقایسه با ارقام قدیمی که دوره رشد طولانی‌تری داشتند، ارقام جدید در مدت زمان بسیار کوتاه‌تری آماده برداشت می‌شوند.

با توجه به کاهش سطح زیر کشت پنبه در سال‌های اخیر به دلیل رقابت با سایر محصولات، معرفی این ارقام جدید می‌تواند تحولی بزرگ در صنعت پنبه‌کاری کشور ایجاد کند. ارقام جدید به دلیل مقاومت بالا در برابر تنش‌های محیطی و آفات، نیاز به استفاده کمتر از سموم و کودهای شیمیایی دارند و در نتیجه، محصولی سالم‌تر و با کیفیت‌تر تولید می‌کنند.

با توجه به پتانسیل بالای این ارقام جدید، انتظار می‌رود که در آینده نزدیک شاهد افزایش سطح زیر کشت پنبه در کشور باشیم و این محصول استراتژیک نقش مهمی در اقتصاد کشاورزی کشور ایفا کند.

با احترام ، مجله خبری صبح آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *