کلاه گشاد وزارت سکوت مردم/ خودرو را از چین بیاورید ارزانتر می شود!

## واردات خودرو: بهشت دلالان یا کابوس مصرف کننده؟

**باز شدن درهای واردات خودرو، وعده ای بود برای پایان دادن به انحصار و کاهش قیمت‌ها. اما واقعیت چیز دیگری است. دلالان با بهره‌گیری از سامانه یکپارچه، بازار را به تسخیر خود درآورده‌اند و مصرف‌کننده عادی ناامید از به دست آوردن خودرو، مجبور به تحمل قیمت‌های نجومی و شرایط نامساعد است.**

**سیستم یکپارچه؛ بهشت دلالان؟**

سامانه‌ای که قرار بود قیمت خودرو را با حداقل سود به دست مصرف‌کننده برساند، به محلی برای ثروت‌اندوزی دلالان تبدیل شده است. این دلالان با بهره‌گیری از روش‌های نامشخص، خودروها را به قیمت‌های نجومی به دست می‌آورند و در بازار آزاد با سود هنگفت به فروش می‌رسانند. در این میان، مصرف‌کنندگان عادی در قرعه‌کشی‌ها شانس بسیار کمی دارند و از پس قیمت‌های نجومی بر نمی‌آیند.

**بن‌بست تامین قطعات یدکی و خدمات پس از فروش**

از دیگر مشکلات، تامین قطعات یدکی و خدمات پس از فروش است. با توجه به عدم اطمینان از ادامه واردات خودرو، تهیه قطعات و خدمات پس از فروش با چالش‌های جدی مواجه خواهد بود و مصرف‌کننده مجبور به تحمل ریسک‌های بالایی است.

**نوسانات نرخ ارز و قیمت‌های ناعادلانه**

نوسانات نرخ ارز، قیمت خودروهای وارداتی را به طور مداوم تحت تاثیر قرار می‌دهد و خریداران در زمان تحویل خودرو مجبور به پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز هستند. علاوه بر این، قیمت خودروهای وارداتی در ایران نسبت به سایر کشورها به طور قابل توجهی بالاتر است.

**تجربه تلخ گذشته، تكرار می‌شود؟**

با توجه به تجربه تلخ سال‌های گذشته، ممکن است عرضه خودروهای وارداتی به صورت موقت و قطره‌ای ادامه داشته باشد و پس of وزارت صنعت، مجددا درهای واردات را به روی خودروهای وارداتی ببندد.

**در نهایت، با وجود تمام مشکلات و چالش‌های موجود، واردات خودرو به عنوان یک راه حل برای بهبود وضعیت بازار خودروی ایران تلقی می‌شود. اما تدابیری برای کنترل وضعیت و حذف دلالان و نظم‌بخشی به بازار لازم است.**

با احترام،
مجله خبری صبح آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *