فاز سوم طرح کالابرگ الکترونیک با شارژ و واریز اعتبار به حساب ۱۰ میلیون سرپرست خانوار دهکهای چهارم تا هفتم از عصر پنجشنبه (۲۳ اسفند) آغاز شد. سیده مرجان دبیری، سخنگوی طرح کالابرگ، با اعلام این خبر تأکید کرد که اعتبار کالابرگ بر اساس کد ملی سرپرستان خانوار شارژ میشود و آنها میتوانند با هر کارت بانکی خریدهای خود را انجام دهند.
دبیری با اشاره به اینکه اعتبار تخصیص یافته بابت خرید با کالابرگ، جدای از اعتبار تخصیصی و پرداختی بابت یارانه ماهانه افراد است، بیان کرد که این طرح با هدف حمایت از معیشت خانوارهای مشمول و تقویت سبد غذایی دهکهای اول تا هفتم اجرا میشود. دهکهای اول تا سوم به ازای هر نفر ۵۰۰ هزار تومان و دهکهای چهارم تا هفتم به ازای هر نفر ۳۵۰ هزار تومان اعتبار دریافت خواهند کرد. این اعتبار برای خرید ۱۱ قلم کالای اساسی شامل اقلامی از گروههای لبنیات، پروتئین و خواربار اختصاص مییابد.
در صورت استفاده نکردن کامل از اعتبار مرحله اول، مانده اعتبار به دوره بعد منتقل خواهد شد و مشمولان میتوانند خریدهای خود را در چند نوبت انجام دهند. بر اساس آخرین آمارها، از حدود ۱۰ میلیون سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد و دهکهای درآمدی اول تا سوم، ۶ میلیون و ۸۰۰ سرپرست خانوار توانستهاند با موفقیت خرید اعتباری خود را انجام دهند.
سخنگوی طرح کالابرگ عمده مشکلات اجرای این مرحله طرح را دسترسی به کدهای دستوری برای برخی و قطع و وصل برق برای دستگاههای پوز و فروشگاهها عنوان کرد. وی تأکید کرد که در مجموع مشکل حادی تا کنون وجود نداشته و تامین مواد غذایی مشمول فهرست خرید نیز به خوبی انجام شده است.
طرح کالابرگ الکترونیکی در بیش از ۲۳۰ هزار فروشگاه عمده، خرد و ۱۳ فروشگاه زنجیرهای و همچنین به صورت اینترنتی از طریق «اسنپمارکت» و «دیجیکالا» اجرا میشود. مشمولان میتوانند برای مشاهده فروشگاهها و اطلاع از مانده اعتبار خود، اپلیکیشن «شما» را نصب کنند. امکان استعلام مانده اعتبار از طریق کد دستوری #۱۴۶۳۵۰۰ فراهم شده و مرکز تماس ۶۳۶۹ـ ۰۲۱ نیز آماده پاسخگویی به سوالات است.
وزارت رفاه پیامکی مبنی بر افزایش یا برداشت اعتبار یا لینک برنامه ارسال نمیکند، لذا شهروندان باید از ورود به لینکهای نامعتبر پرهیز کنند. از روزی که اعتبار برای افراد در مرحله اول شارژ شود، افراد میتوانند به مدت پنج روز خرید کنند.