آخرین ویرایش در شهریور 18, 1404 توسط رضا اسد زاده
آلمان برای نخستینبار از آمریکا و کانادا پیشی گرفت و با ثبت ۳۲.۶ درصد از کل درخواستهای تحصیل در خارج، به مقصد شماره یک دانشجویان هندی تبدیل شد.
کاهش تقاضا در آمریکا و کانادا
در درخواستهای جدید، ایالات متحده با کاهش ۱۳ درصدی و کانادا افت سهم از ۱۷.۸۵ درصد به ۹.۳ درصد را تجربه کردند، در حالی که آلمان طی دو فصل تحصیلی سهم خود را از ۱۳.۲ درصد (۲۰۲۲) به ۳۲.۶ درصد (۲۰۲۴–۲۰۲۵) رساند.
ظهور مقاصد جایگزین
- امارات متحده عربی با جذب دانشجویان هندی به میزان ۴۲ درصد از جمعیت بینالمللی دانشگاههایش
- ایرلند (۳.۹ درصد)، فرانسه (۳.۳ درصد) و سایر کشورهای اروپایی با مجموع ۹ درصد از بازار تحصیلی هندیها شکلی نوین به انتخاب مقصد بخشیدهاند
چرا آلمان در جذب پرشمار موفقتر شد؟
- شهریه و هزینه زندگی پایینتر همراه با برنامههای گسترده انگلیسیزبان
- فرصتهای کار پس از فارغالتحصیلی و تسهیلات اقامت موقت در بازار کار قاره سبز
بررسیها بر پایه نظرسنجی از یکصد هزار دانشجو نشان میدهد که انگیزههای اصلی به سمت اشتغال پس از تحصیل (۴۵.۷ درصد) و بهرهگیری از وام و بورس (جمعاً ۶۱ درصد) جابهجا شده است؛ تنها ۱۹.۹ درصد از پاسخدهندگان اقامت دائم را هدف اول میدانند که نمایانگر تغییر عمودی در اولویتهای تحصیلی هندیهاست.
رضا اسد زاده هستم فوق لیسانس علوم انسانی و با بیش از 8 سال سابقه خبرنگاری .