تهران، پاییزی دیگر در غبار آلودگی
با وجود دستور رئیس دولت مبنی بر توقف استفاده از مازوت در نیروگاهها، پایتخت همچنان طعم تلخ آلودگی هوا را میچشد. برنامهریزی برای خاموشیها به منظور کاهش مصرف برق و جلوگیری از مازوتسوزی، ظاهراً موفقیتی نداشته و گزارشها از بازگشت این سوخت آلاینده به نیروگاهها حکایت دارد. کمبود سوخت نیروگاهها، بهانهای برای این تصمیم شده است، در حالی که ادعای دولت مبنی بر نگرانی از سلامت مردم با واقعیت تطابق چندانی ندارد. مخازن سوخت نیروگاهها تنها ۴۰ درصد ظرفیت خود را دارند و این بحران انرژِی، سلامت شهروندان تهرانی را به خطر انداخته است.
آلودگی هوا، مهمان ناخواندهای که به نظر میرسد در پاییز ۱۴۰۳ نیز به پایتخت سفر کرده است. کافی است سری به خیابانهای شهر بزنید تا غبار آلودگی را با چشمان خود ببینید. شاخص آلودگی هوا در ۶ آذر ۱۴۰۳، عدد ۱۱۶ را نشان میدهد که برای گروههای حساس ناسالم است. این عدد تنها ۹ واحد کمتر از روز مشابه سال گذشته است؛ سالی که مازوتسوزی بهطور آشکار صورت میگرفت. آیا واقعا تفاوت سوزاندن یا نسوزاندن مازوت، تنها ۹ واحد در کیفیت هوا تاثیر دارد؟
بررسی نقشه آلودگی هوا در تهران، این گمانه را تقویت میکند که نیروگاههای ری، بعثت و طرشت، متهم اصلی آلودگی هستند. مناطق اطراف این نیروگاهها، بیشترین میزان آلودگی را نشان میدهند و شاخص آلودگی در این مناطق، بالاتر از ۱۵۰ است. مناطق صنعتی اطراف میدان فتح نیز از دیگر نقاط آلوده تهران هستند. به نظر میرسد، ارتباط مستقیمی بین فعالیت نیروگاهها و صنایع و میزان آلودگی هوا وجود دارد.
در مقابل، ادعای سالهای گذشته مبنی بر اینکه آلودگی هوای تهران ناشی از تردد خودروهاست، با بررسی نقشه ترافیک شهر در ۶ آذر ۱۴۰۳ نقض میشود. نقشه ترافیک نشان نمیدهد که مناطق پرتردد، همزمان آلودهترین مناطق شهر باشند. این نشان میدهد که انگشت اتهام را به سمت خودروها نشانه رفتن، یک توجیه نادرست برای آلودگی هوای تهران است.
با توجه به اظهارات اخیر وزیر نیرو مبنی بر بازگشت مازوت به نیروگاهها، به نظر میرسد که تهران بار دیگر در معرض هجوم ذرات آلوده قرار خواهد گرفت. این نشان میدهد که مدیریت درست و حل اساسی مسئله آلودگی هوا، نیاز به تدابیر جدیتری دارد. عدم توجه مسئولان به این مساله نگران کننده است.