مجله خبری صبح آنلاین

جدیدترین اخبار ایران و جهان

اخبار فرهنگ و هنر

بابک رضایی سکاندار جدید دفتر موسیقی ارشاد شد؛ آشنایی با مدیر باسابقه

بابک رضایی، چهره‌ای آشنا در عرصه موسیقی کشور، پس از احمد صدری، عهده‌دار مسئولیت مدیریت دفتر موسیقی وزارت ارشاد شد. او پیش از این نیز سوابق مدیریتی متعددی در حوزه موسیقی داشته است.

رضایی که دارای مدرک کارشناسی ارشد مدیریت فرهنگی است، در کارنامه خود مسئولیت‌هایی نظیر مدیرعاملی انجمن موسیقی ایران، طراحی و برگزاری نخستین نمایشگاه موسیقی و آثار شنیداری تهران و مجموعه برنامه‌های شب‌های موسیقی ایران را به ثبت رسانده است. او همچنین مدیریت اجرایی جشنواره‌های مختلفی از جمله جشنواره موسیقی فجر و جشنواره ذکر و ذاکرین را بر عهده داشته و به عنوان مدیر اجرایی و هنری ارکستر سمفونیک تهران نیز فعالیت کرده است. تاسیس و مدیر مسئولی پایگاه اطلاع‌رسانی موسیقی ایران از دیگر سوابق او محسوب می‌شود.

علاوه بر فعالیت‌های مدیریتی، بابک رضایی در برخی محافل به عنوان کارشناس موسیقی نیز شناخته شده و در جلسات نقد و بررسی موسیقی به عنوان متخصص دعوت می‌شود.

در دوران تصدی مدیریت انجمن موسیقی ایران توسط رضایی، شعب این انجمن در شهرستان‌ها احیا شد. بعدها، در سال ۱۴۰۰ و در پی اعتراض جمعی از اعضای خانه موسیقی به مدیریت وقت، او برای مدیریت این نهاد صنفی اعلام آمادگی و کاندیدا شد.

در همان زمان، رضایی ایجاد همدلی و آشتی میان بزرگان و فعالان موسیقی با خانه موسیقی را از ضروریات این نهاد صنفی دانسته و معتقد بود که تحقق این امر به هم‌افزایی و افزایش قدرت برای پیشبرد اهداف بزرگتر منجر خواهد شد.

رضایی همچنین بر این باور است که ایران با چالش مدیریت فرهنگی روبرو است و این مسئله بر وضعیت کنونی موسیقی نیز تاثیرگذار بوده است. او در این زمینه اظهار داشته است: «بزرگترین مشکل ما جدایی مدیریت فرهنگی از بدنه جامعه است. متاسفانه این روند از دهه هفتاد آغاز شد. موسیقی خوب و خاص ما چه رسانه‌ای را در اختیار دارد؟ کودکان ما از بدو تولد با موسیقی‌های غربی و وارداتی گوششان تربیت می‌شود. سپس ما انتظار داریم وقتی این‌ها به جوانان جامعه تبدیل می‌شوند از موسیقی مبتنی بر فرهنگ اصیل ایرانی استقبال کنند.»

رضایی پیش از این و در سال ۹۵ نیز به عملکرد دفتر موسیقی انتقاداتی وارد کرده و گفته بود: «برای بررسی عملکرد دفتر موسیقی ابتدا باید شرح وظایف این دفتر را بررسی کنیم. این شرح وظایف به طور خلاصه عبارتند از: تدوین سیاست‌های اجرایی، هدایتی و حمایتی برای ارتقای موسیقی ایرانی، حمایت از پژوهش‌ها و مطالعات تخصصی و کاربردی، ارائه راهکارهای واقع‌بینانه برای شیوه تعامل با فرهنگ موسیقایی غیر ایرانی، مطالعه و بررسی تکنولوژی‌های نوین در صنعت موسیقی جهان به منظور روزآمدی موسیقی ایرانی، تلاش برای پالایش ذوق زیبایی‌شناسی و سلیقه موسیقایی عامه، برخورد فعال با موسیقی‌های متداول و جاری در سطح جامعه و … سوال اینجاست که به جز انجام امور نظارتی، دفتر موسیقی آیا کار دیگری هم می‌کند؟ من به شما می‌گویم دفتر موسیقی از میان شرح وظایف مختلفی که دارد، فقط دو مورد نظارت و صدور مجوزها را انجام می‌دهد. ما امروز تمام انرژی‌مان را معطوف به صدور مجوز و حاشیه‌های قبل و بعد از آن کرده‌ایم.»

رعایت حقوق کپی‌رایت در ایران از دیگر دغدغه‌های رضایی است. او در سال ۹۰ در این باره گفته بود: «فکر می‌کنم امسال، سال جهاد اقتصادی باشد که جهادی نیز در عرصه موسیقی اتفاق بیفتد. امیدوارم در چنین سالی با جدی‌تر گرفتن قانون کپی‌رایت شرایط را برای ایجاد منافع هنرمندان و تولیدکنندگان موسیقی فراهم کنیم.»

در دوران مدیریت رضایی بر انجمن موسیقی، چند رهبر ارکستر خارجی از جمله درک گلیسون و ماتیاس کروگر نیز برای همکاری با ارکستر سمفونیک تهران دعوت شده بودند.

با توجه به سابقه فعالیت بابک رضایی در حوزه موسیقی و دیدگاه‌های او درباره اصلاح وضعیت این هنر، باید منتظر ماند و دید که آیا او می‌تواند ایده‌های خود را در جایگاه مدیریت جدید دفتر موسیقی به مرحله اجرا درآورد یا خیر.

اخبار معتبر ایران و جهان را در صبح آنلاین بخوانید

LEAVE A RESPONSE

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *