آخرین ویرایش در شهریور 22, 1404 توسط رضا اسد زاده
تویوتا با بازگرداندن دستگاه پرس ۷۰۰ تنی ساختشده در سال ۱۹۳۴ به ژاپن، صحنهای کمنظیر از همزیستی میراث صنعتی و نوآوری فناوری را رقم زد. این پرس که روزگاری در نخستین کارخانه تویوتا خارج از ژاپن – در برزیل – مشغول به کار بود، اکنون پس از بازسازی و رنگآمیزی با دقت تاریخی به خانه اصلی خود بازگشته است و قطعات حساس پیلهای سوختی را تولید میکند.
سرگذشت پرس ۷۰۰ تنی
سال ۱۹۳۴ کیچیرو تویودا سفارش ساخت این پرس سنگین را به شرکت کوماتسو داد تا در کارخانه بافندگی اتوماتیک تویودا بهکار گرفته شود. چهار سال بعد دستگاه با گاری به فاصله ۱۵ کیلومتری منتقل شد و تا سال ۱۹۶۲ در ژاپن فعالیت کرد. در آن سال، پرس را از طریق اقیانوس آرام به نخستین خط تولید تویوتا در برزیل فرستادند و بیش از شش دهه آنجا ماندگار بود.
بازسازی و ایفای نقش جدید
در ژوئن ۲۰۲۴، پس از تعطیلی کارخانه برزیلی، این پرس تاریخی به ژاپن بازگشت. مراحل اصلی بازسازی شامل موارد زیر بود:
- بررسی و اصلاح بخشهای مکانیکی برای تضمین دقت و طول عمر
- کمک از متخصصان رنگ برای بازیابی ظاهر اولیه بر اساس عکسهای سیاهوسفید
پس از بازسازی، پرس بار دیگر به خط تولید پیوست و قطعات کلیدی پیل سوختی را میسازد؛ نمادی از این که یک فناوری ۹۰ ساله هنوز میتواند در مسیر خودروهای پاک آینده تأثیرگذار باشد.
پیام پایداری و اصالت
این اقدام تویوتا بیش از صرفاً یک انتقال ماشینی است؛ نمایش تعهد به:
- حفظ میراث فنی و تاریخی شرکت
- استفاده پایدار از منابع با ارتقای طول عمر تجهیزات
کیچیرو تویودا در نگاه نوین آکیو تویودا «این پرس نه یک دستگاه، بلکه یک همکار است»؛ شاهدی که داستان صنعت خودروسازی ژاپن را تعریف میکند و الهامبخش حرکت به سوی آیندهای سبز میگردد.
رضا اسد زاده هستم فوق لیسانس علوم انسانی و با بیش از 8 سال سابقه خبرنگاری .