تب دنگی در ایران: نگرانی از انتقال بومی و شیوع بدترین نوع ویروس

تب دنگی که در حال حاضر به عنوان یکی از بیماری‌های مورد توجه در کشور مطرح است، می‌تواند نگرانی‌هایی را به همراه داشته باشد، چرا که در صورت عدم کنترل، می‌تواند به یک اپیدمی تبدیل شود.

به گزارش خبرنگار مهر، کارشناسان حوزه سلامت با اشاره به وجود هر دو نوع پشه ناقل بیماری تب دنگی در ایران، از مشاهده موارد انتقال بومی یا محلی این بیماری در بندر لنگه خبر داده‌اند.

این موضوع می‌تواند زنگ خطری برای کل کشور باشد، چرا که انتقال بومی می‌تواند زمینه را برای درگیری کل کشور با این بیماری فراهم کند.

طبق گفته دکتر مسعود مردانی، مدیر گروه بیماری‌های عفونی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، مدل‌سازی‌های سازمان بهداشت جهانی ابتلای سالانه ۳۹۰ میلیون نفر به این بیماری را پیش‌بینی می‌کند که ۹۶ میلیون مورد از این موارد با علائم نسبتاً شدید همراه خواهد بود.

میزان مرگ و میر ناشی از تب دنگی به طور میانگین در دنیا حدود یک درصد است، اما در برخی کشورها مانند هند تا پنج درصد هم گزارش شده است.

دکتر داوود یادگاری نیا، رئیس مرکز تحقیقات بیماری‌های عفونی و گرمسیری دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، با اشاره به اینکه بدترین نوع ویروس تب دنگی در ایران شایع است، افراد در معرض خطر را شامل مبتلایان به این نوع ویروس، افراد مبتلا به تب دنگی در گذشته و همچنین افرادی با ژنوتیپ آسیایی می‌داند.

به گفته وی، بیشترین علت مرگ و میر ناشی از این بیماری، سندرم شوک و از کار افتادن ارگان‌ها است.

نکته قابل توجه این است که ۸۰ درصد از بیماران مبتلا به تب دنگی هیچ علامتی ندارند و تنها ۲۰ درصد دارای علائم کلینیکی هستند. از این ۲۰ درصد نیز، ۶ درصد به نوع شدید بیماری مبتلا می‌شوند و فقط ۰.۸ درصد از این افراد جان خود را از دست می‌دهند.

با توجه به موارد گفته شده، ضروری است که اقدامات پیشگیرانه لازم برای کنترل و مهار این بیماری انجام شود. از جمله این اقدامات می‌توان به افزایش آگاهی عمومی، لکه‌گیری و سم‌پاشی اماکن تجمع آب، کنترل تردد مسافران و بیماران و همچنین تجهیز بیمارستان‌ها و مراکز درمانی به امکانات لازم برای تشخیص و درمان این بیماری اشاره کرد.

همچنین لازم است که افراد در صورت مشاهده علائم تب دنگی، از جمله تب بالا، سردرد شدید، درد عضلات و مفاصل، تهوع و استفراغ، به سرعت به پزشک مراجعه کنند.

با احترام ، مجله خبری صبح آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *