توربین MGT_75 کلاس F مپنا تا پایان امسال عرضه میشود

## پیشرفت‌های مپنا در فناوری ساخت و تعمیر نیروگاه‌های کلاس F

گروه مپنا، پیشگام در صنعت نیروگاهی کشور، گامی بلند در بومی‌سازی و توسعه فناوری ساخت و سرویس‌دهی نیروگاه‌های کلاس F برداشته است. این پروژه از سال ۱۳۹۴ آغاز شد و امروزه ثمره آن در نیروگاه‌های مختلف کشور، از جمله هنگام، دوکوهه، سهند و فولاد مبارکه، به وضوح قابل مشاهده است.

مهندسی و ساخت تجهیزات کلیدی نیروگاه‌های کلاس F، از جمله ژنراتورها، در شرکت‌های زیرمجموعه مپنا با موفقیت به انجام رسیده است. شرکت مهندسی و ساخت ژنراتور مپنا (پارس) تاکنون ژنراتورهای ۶ واحد نیروگاهی کلاس F را تولید کرده و از این تجهیزات در دیگر واحدهای بخار و گاز نیز استفاده می‌شود. همچنین، مونتاژ توربین‌های نیروگاه‌های دوکوهه، سهند و دو واحد فولاد مبارکه در شرکت مهندسی و ساخت توربین مپنا (توگا) انجام پذیرفته است.

در زمینه بویلرهای نیروگاهی نیز، مپنا از سال ۱۳۸۲ فعالیت داشته و در سال‌های اخیر با توسعه فناوری، بویلرهای با سایز و فشار بالا را در نیروگاه‌های جدید کلاس F، مانند فولاد مبارکه، به کار گرفته است.

شرکت مهندسی و ساخت پره توربین مپنا (پرتو) نیز در توسعه فناوری پره‌های داغ توربین، نقش محوری ایفا کرده است. با استفاده از تکنولوژی انجماد جهت‌دار و تک کریستال از سال ۱۳۹۶، این شرکت موفق به ساخت پره‌های پیشرفته سری MGT-75 شده که در تمامی ۱۵ ناوگان کلاس F کشور قابل استفاده است. علاوه بر این، شرکت توگا به ساخت قطعات مسیر داغ و شرکت سرویس نیروگاهی مپنا به ارائه خدمات دوره‌ای و پشتیبانی فنی نیروگاه‌ها می‌پردازند. شرکت موادکاران مپنا نیز در زمینه بازسازی پره‌ها و قطعات داغ کلاس F فعالیت دارد. شرکت توگا همچنین در توسعه شبیه‌ساز شبه دینامیکی توربین کلاس F نقش داشته است.

با توجه به چالش‌های همکاری‌های بین‌المللی در سال‌های ۱۳۹۵ و ۱۳۹۶، گروه مپنا برنامه توسعه توربین کلاس F را با هدف حداکثر راندمان و حداقل توان مصرفی آغاز کرد. این توربین که در آینده نزدیک به مرحله تولید انبوه خواهد رسید، قابلیت جایگزینی با توربین‌های کلاس E فرسوده را با کمترین هزینه دارد و ابعاد کوچکتر آن، موجب جذب سرمایه گذاران بیشتر خواهد شد. قدرت خروجی این توربین در سیکل ساده بین ۱۹۵ تا ۲۲۰ مگاوات و راندمان آن ۳۹.۱ درصد و در سیکل ترکیبی ۵۸.۵ درصد است.

توربین MGT-75 مپنا با قابلیت جایگزینی با توربین‌های کلاس E، استفاده از ۴۰ درصد سوخت هیدروژن و پشتیبانی کامل مهندسی و قطعات، مزایای قابل توجهی دارد. آزمایش احتراق این توربین در سال ۲۰۲۰ انجام شده و مراحل ساخت آن نیز به اتمام رسیده است و به‌زودی در نیروگاه بعثت نصب و راه‌اندازی خواهد شد.

سامانه TAPP، طراحی شده توسط شرکت توگا مپنا، تاکنون ۵۳ واحد نیروگاهی شامل ۴ نیروگاه کلاس F، ۱۸۳ واحد گاز و ۴۳ واحد بخار را به شبکه هوشمند خود متصل کرده است. این سامانه با استفاده از پلتفرم MAPNA24، به هوشمندسازی فرآیندهای خدمات، پاسخگویی سریع و آسان به سوالات فنی، توسعه سبد خدمات و برقراری ارتباط مستقیم با نیروگاه‌ها کمک می‌کند.

مجله خبری صبح آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *