ریال برای تجار ایرانی و روسی بدون ریسک می‌شود: گامی بلند در جهت دلارزدایی و دور زدن تحریم‌ها

معاون امور بین‌الملل بانک مرکزی از مزایای پیمان پولی بانکی ایران و روسیه برای تجار ایرانی و روسی خبر داد و گفت: با اجرای این پیمان، ریال برای استفاده تجار بدون ریسک می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، محسن کریمی با اشاره به دو دسته اقدامات “تحریم‌شکن” و “تحریم‌ناپذیر” برای کاهش آثار تحریم‌ها، اظهار داشت: “پیمان پولی بانکی ایران و روسیه از نوع اقدامات تحریم‌ناپذیر است که دولت آمریکا با هیچ قانونی نمی‌تواند آن را تحریم کند.”

وی با بیان اینکه در گذشته، تجارت بین کشورها عمدتاً با دلار و یورو انجام می‌شد، افزود: “در سال‌های اخیر، تمایل به استفاده از ارزهای ملی در معاملات بین‌المللی افزایش یافته است. با این حال، به دلیل ریسک‌های این کار، ابزارهای پوششی لازم برای آن وجود نداشت.”

کریمی با اشاره به اقدام نوآورانه بانک‌های مرکزی در انعقاد قراردادهای سوآپ برای پوشش ریسک ارزهای ملی، گفت: “جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک کشور تحریمی، به طریق اولی باید از این ابزار استفاده می‌کرد که خوشبختانه با انعقاد پیمان پولی بانکی با روسیه، این گام مهم برداشته شد.”

معاون امور بین‌الملل بانک مرکزی در خصوص مزایای این پیمان برای تجار ایرانی و روسی، توضیح داد: “صادرکنندگان ایرانی می‌توانند محصولات خود را به ریال به کشور روسیه صادر کنند و ریال برون‌مرزی کسب کنند. سپس این ریال‌ها را در مرکز مبادله ایران به صورت توافقی به ریال عادی تبدیل کنند که این امر یک مشوق صادراتی برای آنها محسوب می‌شود.”

وی خاطرنشان کرد: “تا پیش از این، روابط تجاری ایران و روسیه با ارزهای دلار، یورو و روبل انجام می‌شد و از ریال استفاده نمی‌شد. اما با امضای این پیمان، بانک مرکزی روسیه پذیرفته است که با ریال ایران معامله کند که این امر قطعاً به نفع اقتصاد کشور و تجار ایرانی و روسی خواهد بود.”

با احترام ، مجله خبری صبح آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *