ظرفیت صادراتی ۵ میلیارد دلاری ایران در صنعت سازه‌های فولادی؛ چالش‌ها و فرصت‌ها

صنعت سازه‌های فولادی ایران در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری داشته و به خودکفایی در بسیاری از پروژه‌های بزرگ دست یافته است. به گفته احمد کرمی‌راد، نایب رئیس انجمن سازه‌های فولادی، ایران پتانسیل صادرات سالانه ۵ میلیارد دلاری سازه‌های فولادی را دارد، اما تحریم‌ها و مشکلات بانکی مانع از تحقق این پتانسیل شده است.

کرمی‌راد با اشاره به پروژه‌های بزرگ انجام شده توسط شرکت‌های ایرانی در بخش‌های نفت، گاز، نیرو و صنایع، بر توانمندی بالای این صنعت در ساخت سازه‌های پیچیده و باکیفیت تاکید کرد. وی همچنین به مزایای استفاده از سازه‌های فولادی نسبت به سازه‌های بتنی در پروژه‌های عمرانی، از جمله مقاومت بیشتر در برابر زلزله و سرعت بالای ساخت، اشاره کرد.

یکی از چالش‌های مهم پیش روی صنعت سازه‌های فولادی، رقابت با سازه‌های بتنی در پروژه‌های مسکن است. کرمی‌راد با بیان اینکه سازه‌های فولادی از نظر فنی و اقتصادی به صرفه‌تر هستند، خواستار حمایت بیشتر دولت از این صنعت شد.

معاون وزیر راه و شهرسازی نیز در این نشست بر اهمیت رتبه‌بندی شرکت‌های سازنده سازه‌های فولادی تاکید کرد و از تلاش برای پیاده‌سازی این سیستم خبر داد. همچنین، وی به موضوع تامین مالی پروژه‌های مسکونی با استفاده از سازه‌های فولادی اشاره کرد و بر لزوم همکاری بخش خصوصی و دولت در این زمینه تاکید کرد.

رییس هیئت مدیره انجمن سازه‌های فولادی نیز با اشاره به ظرفیت تولید بالای این صنعت، آمادگی انجمن برای همکاری در ساخت یک میلیون واحد مسکونی با سازه فولادی در چارچوب نهضت ملی مسکن را اعلام کرد.

در مجموع، صنعت سازه‌های فولادی ایران با وجود پتانسیل‌های بسیار بالا، با چالش‌هایی همچون تحریم‌ها، مشکلات بانکی، رقابت با سازه‌های بتنی و کمبود سرمایه مواجه است. رفع این چالش‌ها و حمایت بیشتر دولت از این صنعت می‌تواند به رشد و توسعه بیشتر آن و افزایش صادرات سازه‌های فولادی منجر شود.

با احترام ، مجله خبری صبح آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *