مجله خبری صبح آنلاین

جدیدترین اخبار ایران و جهان

اخبار

محور خرم‌آباد-نورآباد: نیازمند ۷۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار برای تکمیل

مدیرکل راه و شهرسازی استان لرستان اعلام کرده است که پروژه حیاتی تکمیل محور خرم‌آباد-نورآباد به اعتباری بالغ بر ۷۲۰۰ میلیارد ریال نیاز دارد. این اظهارات در حالی مطرح می‌شود که وضعیت اعتباری پروژه‌های عمرانی در استان با چالش‌های جدی مواجه است و تخصیص بودجه در ماه‌های اخیر متوقف شده است.

واقعیت‌های اعتباری و پیشرفت پروژه‌ها

بهزاد شاکرمی، مدیرکل راه و شهرسازی لرستان، با تأکید بر لزوم درک واقعیت‌های اعتباری برای برنامه‌ریزی پروژه‌ها، اظهار داشت: “برای پیشبرد پروژه‌ها باید واقعیات اعتباری را در نظر بگیریم.” وی افزود که در سال ۱۴۰۲، نزدیک به ۴۲ کیلومتر از راه‌های استان چهارخطه شده است. اما نکته قابل تأمل اینجاست که از ابتدای سال ۱۴۰۳ تا پایان اردیبهشت‌ماه سال جاری، هیچ‌گونه اعتباری در حوزه راه‌ها تخصیص داده نشده است. این موضوع نشان‌دهنده تنگناهای مالی پیش‌روی پروژه‌های زیرساختی در استان است.

پیشرفت فیزیکی و بدهی پیمانکاران

با وجود کمبود بودجه، عملیات اجرایی در بخش‌هایی از محور خرم‌آباد-نورآباد ادامه یافته است. شاکرمی توضیح داد که عملیات ۷ کیلومتر در محدوده آنتنی الشتر به فیروزآباد و ۱۳ کیلومتر در مسیر کنونی انجام شده و ۳ کیلومتر نیز در حال حاضر آماده آسفالت‌ریزی است. وی تأکید کرد که “هیچ موقع کارها را معطل بودجه نکرده‌ایم.”

با این حال، این پیشرفت‌ها بدون چالش نبوده است. رئیس شورای هماهنگی راه و شهرسازی لرستان به بدهی ۱۳۰ میلیارد تومانی پیمانکار این پروژه اشاره کرد و گفت که پیگیری‌های لازم با همراهی استاندار برای جذب اعتبارات در قالب اسناد خزانه و تزریق آن به پروژه در حال انجام است. این بدهی‌ها می‌توانند سرعت پیشرفت کار را به شدت کاهش داده و حتی منجر به توقف پروژه‌ها شوند.

چالش‌های اجتماعی و قانونی در مسیر توسعه

علاوه بر مسائل مالی، پروژه‌های عمرانی در لرستان با چالش‌های اجتماعی نیز مواجه هستند. شاکرمی به اهمیت همکاری مردم در اجرای پروژه‌ها اشاره کرد و از تعطیلی پروژه چهارخطه نورآباد-هرسین به دلیل وجود معارضین محلی خبر داد. این مسئله نشان می‌دهد که مشارکت و همراهی مردم محلی در پیشبرد طرح‌های عمرانی از اهمیت بالایی برخوردار است و عدم توجه به آن می‌تواند منجر به توقف یا تأخیر طولانی در پروژه‌ها شود.

وی همچنین به تلاش برای اصلاح موافقت‌نامه مسیر به سمت نهاوند از فرعی به اصلی اشاره کرد و گفت که مکاتبات لازم در این خصوص انجام شده است. به اعتقاد او، این مسیر باید از فرعی به اصلی تغییر یابد. شاکرمی در پایان صحبت‌های خود، بر نقش مؤثر دادستان به عنوان مدعی‌العموم برای تسهیل و تسریع در این اصلاح موافقت‌نامه تأکید کرد. این نشان می‌دهد که حل و فصل مسائل حقوقی و قانونی نیز برای پیشبرد پروژه‌های راهسازی حیاتی است.

تکمیل محور خرم‌آباد-نورآباد نه تنها به روان‌سازی ترافیک و افزایش ایمنی مسیر کمک می‌کند، بلکه نقش مهمی در توسعه اقتصادی و ارتباطی استان لرستان خواهد داشت. با توجه به چالش‌های اعتباری و اجتماعی موجود، همکاری و هماهنگی تمامی نهادهای ذی‌ربط، از جمله دولت، نهادهای قضایی و مردم محلی، برای به سرانجام رساندن این پروژه ضروری به نظر می‌رسد. به نظر شما، چه راهکارهای دیگری برای جذب اعتبارات لازم و حل مشکلات معارضین محلی می‌تواند مؤثر باشد؟

مجله خبری صبح آنلاین

LEAVE A RESPONSE

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *