معافیت‌های مالیاتی ۱۰۰ درصدی برای قراردادهای بلندمدت اجاره

دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات وزارت راه و شهرسازی از معافیت‌های مالیاتی ۷۰ تا ۱۰۰ درصدی برای انعقاد قراردادهای بلندمدت اجاره خبر داد.

به گزارش خبرنگار مهر، یاسر دستمالچیان در نشست خبری با تشریح برخی از تصمیمات اخذ شده در خصوص ساماندهی بازار اجاره، اظهار داشت: طبق ماده یک قانون ساماندهی بازار املاک و مستغلات، موجران و مستاجرانی که قراردادهای خود را در سامانه خودنویس ثبت کنند، از معافیت‌های مالیاتی بهره‌مند می‌شوند.

وی با بیان اینکه این معافیت برای مالکان تهرانی واحدهای تا ۱۵۰ متر مربع و برای مالکانی که در سایر مراکز استان‌ها هستند، واحدهای تا ۲۰۰ مترمربع را شامل می‌شود، افزود: مالکانی که متراژ واحدهای مسکونی مورد اجاره آنها بیش از ۱۵۰ متر در تهران و بیش از ۲۰۰ متر در سایر مراکز استان‌ها باشد، در صورت انعقاد قرارداد بلندمدت، می‌توانند از معافیت‌های مالیاتی تا سقف ۱۰۰ درصد بهره‌مند شوند.

دستمالچیان در خصوص شرایط این معافیت‌ها گفت:

  • معافیت ۷۰ درصدی: برای معاملات دو ساله
  • معافیت ۱۰۰ درصدی: برای معاملات سه ساله

وی همچنین تصریح کرد: در صورتی که واحدهای مسکونی به خانوارهای دارای سه فرزند و بیشتر، خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی یا سه دهک پایین درآمدی اجاره داده شود، مشمول ۱۰۰ درصد معافیت مالیاتی خواهند شد.

دبیر کارگروه تنظیم و کنترل بازار املاک و مستغلات در ادامه به الزام بنگاه‌های معاملات املاک به عقد قراردادهای اجاره با سقف مصوب اشاره کرد و گفت: طبق ماده ۷ قانون ساماندهی بازار مسکن، زمین و اجاره بها، بنگاه‌های معاملات املاک ملزم به در نظر گرفتن سقف افزایش اجاره بها در قراردادهایی هستند که می‌خواهند ثبت کنند.

وی با بیان اینکه موجران در صورت عدم رعایت سقف افزایش اجاره بها، مشمول معافیت‌های مالیاتی نمی‌شوند، افزود: مستأجر تا پنج سال بعد از انعقاد قرارداد حق شکایت از موجر را در مرجع صالح دارد و در صورت اثبات تخلف، اضافه دریافت به مستأجر عودت داده می‌شود و موجر به پرداخت سه برابر جریمه محکوم خواهد شد.

دستمالچیان در بخش دیگری از سخنان خود از مجهز شدن اتحادیه بنگاه‌های معاملات املاک به دستگاه‌های کارت‌خوان اندروید برای شفافیت در پرداخت‌ها خبر داد و گفت: این اقدام با هدف ایجاد شفافیت در پرداخت‌ها و تسهیل فرآیند مالیاتی انجام شده است.

وی با بیان اینکه حق‌الزحمه مشاوران املاک نیز طبق ضوابط سازمان امور مالیاتی محاسبه و در قراردادها ثبت می‌شود، افزود: مشاوران املاک موظف به دریافت حق‌الزحمه حداکثر تا مبلغ محاسبه شده توسط سامانه و از طریق دستگاه کارت‌خوان متصل به سامانه امور مالیاتی کشور هستند.

با احترام ، مجله خبری صبح آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *