در جلسه اخیر هیات عالی بانک مرکزی، مسئولیت تعیین نرخ کارمزد خدمات بانکی بر اساس هزینههای واقعی ارائه خدمات، به هیات عامل بانک مرکزی واگذار شد. این تصمیم در پی بررسی گزارش بانک مرکزی در تاریخ ۱۳ آذرماه، مبنی بر تعیین نرخ کارمزد خدمات بانکی منطبق با ماده ۸ قانون بانک مرکزی (بند ۱۱) اتخاذ گردید. گزارش مذکور، همراه با مصوبات شورای تنظیم گری و نظارت (جلسه سیزدهم، ۱۴ آبان) و گزارش شماره ۰۳/۲۲۱۱۶۰ مورخ ۱۱ آذر ۱۴۰۳ مورد بحث و بررسی قرار گرفت.
هیات عالی بانک مرکزی، اختیار تعیین نرخ کارمزدهای متناسب با هزینهها، شرایط اقتصادی و فراوانی خدمات را به هیات عامل تفویض کرد. گزارش نهایی تصمیمات هیات عامل در جلسات بعدی هیات عالی ارائه خواهد شد.
کارمزدهای بانکی، انواع مختلفی داشته و در اکثر خدمات بانکی اعمال میشوند. به طور کلی، این کارمزدها به سه دسته اصلی خدمات الکترونیکی، حضوری و تسهیلات بانکی تقسیم میشوند.
بانک مرکزی هر ساله نرخ کارمزدهای بانکی را تعیین و به بانکها ابلاغ میکند. با این حال، بانکها میتوانند در شرایط خاص و برای مشتریان خاص خود تخفیفهایی را در نظر بگیرند. این تخفیفها حداکثر ۳۰ درصد برای مشتریان پرکار، ۱۰۰ درصد برای مددجویان سازمانهای حمایتی (مانند کمیته امداد و بهزیستی) و ۴۰ درصد برای شرکتهای دانشبنیان خواهد بود.
جدول نرخهای کارمزد در سال جاری به شرح زیر است (اعداد به تومان): صدور کارت الکترونیک ۷۲۰۰، صدور کارت المثنی ۱۶۰۰۰، استعلام مانده حساب ۱۴۴، استعلام مانده حساب و ۱۰ گردش اخیر ۲۶۵، انتقال وجه پایا (۲۴۰ تا ۳۰۰۰)، صدور کارت هدیه ۳۶۰۰، اتصال حساب به کارت ۲۱۶۰، تغییر حساب اصلی کارت ۳۶۰۰، فعالسازی حساب راکد ۲۶۴۰، انتقال سپرده (هر بار) ۷۲۰۰، انسداد/رفع انسداد حساب ۳۶۰۰، تغییر شرایط برداشت (حقیقی ۲۴۰۰، حقوقی ۶۰۰۰)، برقراری ارتباط بین حسابها (۲۴۰۰+۲۴۰ برای هر تراکنش)، صدور رمز جدید ۱۲۰۰، کارت به کارت (محدودههای مختلف مبلغی با نرخهای متغیر از ۷۲۰ تا ۳۲۴۰).