“`html
اخیرا رئیس پروژه واردات خودرو در وزارت راه و شهرسازی از کاهش قریب الوقوع قیمت خودروهای وارداتی خبر داده است. این مقام مسئول با اشاره به توافقات جدید با برخی شرکتهای خودروساز خارجی، کاهش قیمت تویوتا را نمونهای از این کاهش قیمتها عنوان کرده است.
او تاکید کرده است که تخصیص ارز دولتی تنها به شرکتهایی اختصاص خواهد یافت که بتوانند خودروها را با قیمت پایینتری وارد کشور کنند. این سیاست جدید، شرکتهای واردکننده را به رقابت برای کسب ارز دولتی و در نتیجه کاهش قیمت خودروها ترغیب میکند.
با افزایش روزافزون شرکتهای واردکننده خودرو، نگرانیهایی در مورد کیفیت خدمات پس از فروش و نمایندگیهای رسمی آنها وجود دارد. آیا این سیاست جدید میتواند به حل این مشکل و تضمین ارائه خدمات مناسب به مشتریان کمک کند؟ آیا کاهش قیمتها به معنای ورود خودروهای با کیفیت پایینتر به بازار است؟
ابراهیم شجاعت، کارشناس خودرو، در گفتگو با اقتصاد آنلاین، در مورد این ادعاها توضیحاتی ارائه داده است. به گفته وی، در برخی موارد، مثل واردات تویوتا کرولا، شرکتهای بزرگتر با قدرت چانهزنی بالاتر توانستهاند خودروها را با قیمت پایینتری وارد کنند. این امر نشان از تاثیرگذاری سیاست جدید در جهت کاهش قیمتها دارد.
به عقیده شجاعت، وزارت راه و شهرسازی با هدف کاهش قیمتها و افزایش رضایت مشتریان، به این سیاست روی آورده است. این سیاست به حذف تدریجی شرکتهای ضعیفتر و افزایش کیفیت خدمات منجر خواهد شد.
این کارشناس خودرو معتقد است که رقابت میان شرکتهای واردکننده به ارائه خودروهای با مشخصات فنی مشابه اما با قیمتهای پایینتر منجر خواهد شد. با این حال، او تاثیر این سیاست بر قیمت نهایی خودرو را اندک و در حد کاهش ۱۰ درصدی برآورد کرده است. با توجه به نوسانات نرخ ارز، تحقق این کاهش قیمت بعید به نظر میرسد.
شجاعت در پایان گفت که هدف اصلی این سیاست، کاهش هزینههای ارزی، افزایش حجم واردات و در نهایت کاهش شکایات مشتریان است.
“`