آقای احمد محمودزاده، رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی، در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار ما درباره مدارس با رویکرد قرآنی توضیحاتی ارائه دادند. ایشان تأکید کردند که این مدارس، ماهیتاً با مدارس عادی غیردولتی تفاوتی ندارند. تمرکز اصلی بر غنیسازی برنامههای فوق برنامه با محوریت آموزش و حفظ قرآن کریم است.
هدف از ایجاد این مدارس، تحقق فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص تربیت ده میلیون حافظ قرآن است. مدارسی که تمایل به این رویکرد دارند، باید برنامههای آموزشی و پرورشی خود را با محوریت حفظ قرآن تطبیق دهند.
رئیس سازمان در ادامه به دستورالعملهای تدوینشده برای نیروی انسانی این مدارس اشاره کردند. این دستورالعملها، شرایط استخدام افراد متخصص در امر قرآن را مشخص میکنند. این افراد میتوانند مستقیماً در مدرسه مشغول به کار شوند، یا از طریق همکاری با مراکز قرآنی منطقه فعالیت کنند. شیوه نامه اجرایی این دستورالعملها، پس از تصویب در شورای نظارت، به استانها ابلاغ شده است. هر مدرسهای که مایل به اخذ مجوز فعالیت با رویکرد قرآنی است، باید درخواست خود را به شورای نظارت استان ارائه دهد. صدور مجوز منوط به رعایت دستورالعملهای ابلاغی است.
**جزئیات برنامههای آموزشی مدارس با رویکرد قرآنی:**
این مدارس، برنامههای آموزشی خود را مطابق با نظام آموزشی رسمی کشور پیش میبرند. تفاوت در ساعات اختصاصیافته به فعالیتهای قرآنی است. در مقطع ابتدایی، حدود ۱۲ ساعت زمان اضافی برای آموزش و حفظ قرآن در نظر گرفته شده است (با تأکید بر آموزش حفظ در سنین پایینتر). در مقاطع متوسطه اول و دوم، این برنامه بهصورت هفتگی و در ساعات فوق برنامه اجرا میشود. هدف اصلی، تربیت حافظان قرآن است.
درباره نیروی انسانی، آقای محمودزاده خاطرنشان کردند که دستورالعملها، ویژگیهای لازم برای کادر آموزشی و حتی مدیران را مشخص کردهاند؛ از جمله حفظ بخشی از قرآن کریم برای مدیران. این بخشنامهها به تمامی استانها ارسال شده است. استفاده از افراد متخصص در این زمینه، چه روحانی و چه غیر روحانی، بلامانع است.
شرایط تأسیس این مدارس، همان شرایط مدارس غیردولتی عادی است که در مواد ۸ و ۹ قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی ذکر شده است.
**مدارس مسجدمحور:**
ایشان به شفافسازی در مورد مدارس مسجدمحور پرداختند و اعلام کردند که هیچ مجوزی برای فعالیت مدارس با این عنوان صادر نشده است. اما استفاده از فضاهای مساجد به عنوان مکمل محیط آموزشی، با توجه به سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مجاز است. این موضوع با رویکرد قرآنی مدارس تفاوت دارد. هرگونه فعالیت غیر رسمی با این عنوان، غیر قانونی بوده و مورد پیگیری قرار خواهد گرفت.
**صدور کارت صلاحیت حرفهای معلمان:**
آقای محمودزاده درباره صدور کارت صلاحیت حرفهای برای معلمان مدارس غیردولتی توضیح دادند که این برنامه در چند مرحله در حال اجرا است. مرحله اول به پایان رسیده و بخشنامه مرحله دوم به زودی به استانها ارسال میشود. کاهش ساعت کار معلمان به ۳۰ ساعت، توانمندسازی و دانش افزایی، و ارائه بیمه تکمیلی، از برنامههای مهم سازمان در این زمینه هستند. این برنامهها به صورت یکپارچه در حال اجرا هستند.
**مدارس تراز:**
در مورد شهریه مدارس تراز، ایشان توضیح دادند که افزایش شهریه در پی اجرای الگوی مدارس تراز نیست. تعیین شاخصهای مدارس تراز، بر اساس نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، فهم مشترکی از این موضوع را در کشور ایجاد کرده است. هدف، ارتقای کیفیت آموزشی و تربیتی در کلیه مدارس، دولتی و غیردولتی است.
**شهریه مدارس غیردولتی:**
۷۵ درصد از مدارس غیردولتی شهریه ای کمتر از ۳۰ میلیون تومان دریافت میکنند و فقط ۲ درصد شهریه ای بین ۸۴ تا ۹۸ میلیون تومان دریافت میکنند.
|