سفر قریب‌الوقوع میانجی آمریکایی به لبنان؛ تل‌آویو توافق می‌خواهد

Estimated read time 0 min read

روزنامه الاخبار در خبری تازه از سفر مشاور انرژی رئیس‌جمهور آمریکا به بیروت خبر داده است. عاموس هوکشتاین، مشاور انرژی رئیس‌جمهور آمریکا، به لبنان سفر کرده و در قالب یک تلاش استراتژیک به دنبال جلوگیری از تشدید تنش‌های مرزی میان لبنان و فلسطین است.

بررسی برنامه مذاکرات مرزی

برنامه مذاکرات ارائه شده به مقامات لبنانی بر روی مرزبندی اراضی، در تلاش برای پایان دادن به مناقشه بر سر ۱۳ نقطه مرزی و عقب‌نشینی اسرائیل از بخش لبنانی شهرک الغجر متمرکز است. این گام به نظر می‌رسد در جهت تحقق آتش‌بس و کاهش تنش‌ها اتخاذ شده است.

تأثیرات مذاکرات ایران و آمریکا

تحرکات هوکشتاین همچنین با توجه به موقعیت ایران و آمریکا در مذاکرات هسته‌ای اهمیت پیدا می‌کند. تلاش‌های او در کاهش تنش‌ها در منطقه، به ویژه زمانی که مذاکرات ایران و آمریکا دچار موانع شده است، به عنوان قدمی مهم در جهت آتش‌بس و جلوگیری از تشدید تنش‌ها مورد نظر قرار می‌گیرد.

تأثیر فشار اسرائیل بر تحرکات

گزارش‌ها حاکی از فشارهای اسرائیل بر واشنگتن برای یک راه‌حل دیپلماتیک برای بازگشت شهرک‌نشینانش است. تل‌آویو اعلام کرده که در صورت عدم عقب‌نشینی حزب الله از مرزها، تشدید تنش‌ها حتمی است. این فشار از جانب اسرائیل به واشنگتن، سرعت تماس‌ها را در راستای پیشگیری از تشدید تنش‌ها افزایش داده است.

مسیرهای دیپلماسی در مسائل مرزی

تلویزیون رژیم صهیونیستی گزارش داده که نخست وزیر نتانیاهو به تازگی نشستی با کمیسیون امور خارجی و امنیت کنست برگزار کرده و تمایل اسرائیل به ایجاد منطقه حائل تا رودخانه لیطانی را بیان کرده است. این پیشنهاد جزء تلاش‌های اسرائیل برای ایجاد فاصله با حزب الله لبنان به منظور جلوگیری از تنش‌های مرزی است.

نتیجه‌گیری

سفر هوکشتاین به لبنان در پیشگیری از تشدید تنش‌های مرزی نقش اساسی دارد. تلاش‌های آمریکا در جهت آتش‌بس و کاهش تنش‌ها، همراه با نقش اسرائیل در تعیین سیاست‌های منطقه، به یک مرحله مهم در راه‌حل مسائل مرزی منطقه تبدیل شده است.

با احترام ، مجله خبری صبح آنلاین

مطالب مشابه

+ There are no comments

Add yours