مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، احمد قیومی، با تأکید بر اهمیت توسعه ناوگان برقی حمل و نقل عمومی در کلانشهر تهران، این اقدام را گامی مؤثر در جهت کاهش آلودگی هوا دانست.
وی در جریان سی و ششمین نشست کمیسیون حمل و نقل و ترافیک مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران در اراک، به تشریح لزوم توسعه برقیسازی ناوگان حملونقل عمومی پرداخت و گفت: حملونقل به عنوان یکی از بخشهای زیربنایی اقتصاد، نقشی اساسی در فعالیتهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ایفا میکند. در جهان امروز، حملونقل عمومی از ارکان توسعه اقتصادی هر کشور به شمار میرود.
قیومی با اشاره به افزایش فعالیتهای حملونقل همزمان با رشد اقتصادی و افزایش انتشار گازهای گلخانهای ناشی از آن، افزود: ۹۵ درصد انرژی مورد استفاده در حملونقل جهانی همچنان از سوختهای فسیلی تأمین میشود. برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد در تلاش است تا وابستگی میان افزایش حملونقل و افزایش انتشار گازهای گلخانهای را کاهش دهد.
مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران، برقیسازی ناوگان حملونقل شهری، از جمله اتوبوسها، تاکسیها، موتورسیکلتها و خودروهای شخصی را از راهکارهای مؤثر در کاهش آلایندگی دانست و گفت: ۱۵ درصد از انتشار گازهای گلخانهای در جهان به بخش حملونقل مربوط میشود که سهم حملونقل جادهای از انتشار دیاکسید کربن، حدود ۷۳ درصد از کل انتشار این بخش را شامل میشود. همچنین، ۴۰ درصد از انتشار گاز دیاکسید کربن و ۷۰ درصد از سایر آلایندههای زیستمحیطی ناشی از ترافیک شهری است.
وی با اشاره به وضعیت آلودگی هوا در کلانشهرهای کشور و فرسودگی ناوگان حملونقل عمومی، بر ضرورت برقیسازی وسایل نقلیه تأکید کرد و افزود: حملونقل عمومی، ستون فقرات راهبردهای توسعه پایدار محسوب میشود و برقیسازی آن، علاوه بر کاهش مصرف انرژی و کاهش انتشار آلایندههای زیستمحیطی، موجب کاهش ترافیک و افزایش جذابیت، راحتی و آسایش سفرهای درونشهری خواهد شد.
اقدامات انجامشده در راستای توسعه ناوگان برقی:
- قرارداد خرید اتوبوسهای برقی: در دوره مدیریت شهری کنونی، قرارداد خرید ۲۵۰۰ دستگاه اتوبوس برقی با یک شرکت چینی منعقد شده که تاکنون ۸۹ دستگاه از این ناوگان وارد کشور شده است.
- مشخصات فنی اتوبوسهای برقی: اتوبوسهای برقی هایگر با توان موتور ۳۵۰ کیلووات، در شرایط بار کامل مسافر و با تهویه مطبوع روشن، قادر به پیمایش متوسط ۲۵۰ کیلومتر هستند. ظرفیت باتری این اتوبوسها ۴۲۳ کیلووات ساعت است و با شارژر ۱۸۰ کیلووات، در مدت ۱۸۰ دقیقه شارژ میشوند. اتوبوسهای برقی زیما، تولید داخل، دارای توان موتور ۳۵۰ کیلووات و متوسط پیمایش ۲۰۰ کیلومتر هستند. ظرفیت باتری این اتوبوسها ۳۵۰ کیلووات ساعت بوده و زمان شارژ آنها با شارژر ۱۲۰ کیلووات، ۱۸۰ دقیقه است.
- تأمین زیرساختهای مورد نیاز: شرکت واحد ضمن شناسایی و معرفی تمامی توقفگاههای تحت پوشش خود، بر اساس شرایط جغرافیایی و اهمیت خطوط تحت نظارت، اقدام به اولویتبندی این مناطق برای تأمین برقرسانی کرده است. همچنین، مکاتبات لازم با معاونت حملونقل و ترافیک تهران و مناطق ۲۲ گانه شهرداری برای تأمین فضاهای مناسبتر برای توقف شبانه ناوگان برقی انجام شده است.
- پروژههای در دست اجرا: بر اساس برنامهریزیهای انجامشده، دو پروژه پایانههای بعثت و منطقه ۶ اتوبوسرانی تهران تا پایان سال جاری به بهرهبرداری خواهند رسید. این پایانهها علاوه بر تأمین امکان شارژ شبانه اتوبوسهای برقی، امکان شارژ روزانه تاکسیهای برقی را نیز خواهند داشت.
توسعه ناوگان برقی حمل و نقل عمومی، علاوه بر کاهش آلودگی هوا، میتواند به بهبود کیفیت زندگی شهروندان، کاهش ترافیک و افزایش جذابیت حملونقل عمومی منجر شود.
با احترام ، مجله خبری صبح انلاین