جهشی بزرگ در صنعت کاتالیست ایران: ارزآوری ۴ میلیون دلاری از صادرات نانوکاتالیست

صنعت دانش‌بنیان ایران با صادرات موفق نانوکاتالیست به روسیه، گامی بلند در جهت توسعه فناوری و اقتصاد کشور برداشته است. یک شرکت دانش‌بنیان بزرگ صنعتی با صادرات ۴ محصول نانوکاتالیست خود، موفق به کسب بیش از ۴ میلیون دلار ارزآوری شده است. این دستاورد در شرایطی حاصل شده است که کاتالیست به عنوان یکی از کالاهای تحریمی و استراتژیک در صنایع پتروشیمی، پالایش نفت و فولاد کشور از اهمیت بالایی برخوردار است.

با توجه به تحریم‌های اعمال شده و سلب تعهد شرکت‌های خارجی در تامین کاتالیست‌های مورد نیاز صنایع ایران، این شرکت دانش‌بنیان توانسته است با تولید و تامین داخلی این محصولات، ضمن رفع نیاز کشور، به بازارهای جهانی نیز نفوذ کند. کیفیت بالای محصولات این شرکت به حدی است که توانسته است گواهی IEQL به عنوان گواهی کیفیت محصولات صادراتی ایران را کسب کند.

یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این شرکت، تولید نانوکاتالیست ریفرمینگ است که کیفیت آن از رقبای خارجی پیشی گرفته و در حال حاضر در ۲۶ ریفرمر فولادی کشور و یک ریفرمر در روسیه مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین، این شرکت با تولید و تامین ۸۰۰۰ تن کاتالیست احیای مستقیم آهن و بارگذاری ۲۷ ریفرمر احیای مستقیم آهن در کشور، نقش بسزایی در توسعه صنعت فولاد ایفا کرده است.

این موفقیت در حالی حاصل شده است که صنعت دانش‌بنیان تولید نانوکاتالیست‌ها در ایران از سال ۱۳۸۷ آغاز شده و با حمایت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، رشد چشمگیری داشته است.

با توجه به این دستاوردها، می‌توان گفت که صنعت کاتالیست ایران در مسیر توسعه قرار گرفته است و با حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه، می‌توان به خودکفایی کامل در این حوزه امیدوار بود.

با احترام ، مجله خبری صبح آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *