هواشناسی ایران ۱۴۰۲/۱۱/۰۷

سازمان هواشناسی ایران با صدور هشدار نارنجی، از فعالیت شدید سامانه بارشی در هشت استان کشور و خطر وقوع کولاک برف و بهمن خبر داده است. این سازمان، که با استفاده از پیش‌بینی‌های دقیق و تجزیه و تحلیل نقشه‌های هواشناسی، همواره در تلاش برای اطلاع‌رسانی به‌موقع است، این بار نیز با ارائه جزئیاتی دقیق، از وضعیت جوی کشور طی روزهای آینده پرده برداشته است.

بر اساس گزارش‌های رسیده، مناطق غربی کشور، ارتفاعات و دامنه‌های زاگرس و البرز غربی، برخی نقاط جنوبی، استان‌های شمال شرق و شرق و سواحل دریای خزر شاهد فعالیت این سامانه بارشی خواهند بود.

پیش‌بینی تغییرات جوی در روزهای آتی

هواشناسی پیش‌بینی کرده است که روز یکشنبه شاهد کاهش بارش‌ها در شمال غرب، غرب و دامنه‌های زاگرس مرکزی خواهیم بود. این در حالی است که در شمال شرق و سواحل دریای خزر، بارش‌ها با شدت بیشتری ادامه خواهد یافت. علاوه بر این، مناطق جنوبی استان‌های کرمان و سیستان و بلوچستان و شرق هرمزگان شاهد بارش‌های پراکنده خواهند بود.

روز دوشنبه، در استان‌های ساحلی دریای خزر و شمال غرب، بارش پیش‌بینی شده و در سایر مناطق کشور، جو نسبتاً پایداری حاکم خواهد بود.

تاثیرات گسترده سامانه بارشی جدید

روز سه‌شنبه، با ورود سامانه بارشی جدید به کشور، بارش‌ها در غرب، شمال غرب و سواحل دریای خزر ادامه خواهد یافت. این روند تا روز چهارشنبه با تقویت سامانه بارشی در غرب ادامه یافته و بارش‌ها به مناطقی از مرکز، دامنه‌ها و ارتفاعات البرز و زاگرس کشیده خواهد شد.

گزارش‌ها نشان می‌دهند که امروز در مرکز، شرق، جنوب شرق و شمال غرب، فردا در مرکز، شرق، شمال شرق و استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز و روز چهارشنبه در مناطق مرکزی کشور شاهد افزایش سرعت وزش باد، گاهی وزش باد شدید و خیزش گردوخاک خواهیم بود. همچنین خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای خزر طی روزهای یکشنبه تا سه‌شنبه مواج خواهد بود.

توصیه‌های ایمنی هواشناسی

در پایان این گزارش، سازمان هواشناسی توصیه‌هایی برای شهروندان در نظر گرفته است. از جمله این توصیه‌ها می‌توان به پرهیز از سفرهای غیرضروری به‌ویژه در گردنه‌های برف‌گیر، مجهز بودن خودروها به وسایل زمستانی در مناطق سردسیر، عدم توقف در بستر و حاشیه رودخانه‌ها، احتیاط در عبور از حاشیه رودخانه‌‌ها و مسیل‌ها، خودداری از فعالیت‌های کوه‌نوردی و جابه‌جایی عشایر، پرهیز از فعالیت‌های عمرانی، آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی و پاک‌سازی دهانه پل‌ها، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها و آمادگی راهداری جهت برف‌روبی در گردنه‌ها و نقاط سردسیر اشاره کرد. همچنین تاکید شده است که در این شرایط، صرفه‌جویی در مصرف حامل‌های انرژی اهمیت ویژه‌ای دارد.

با توجه به این پیش‌بینی‌ها و توصیه‌ها، لازم است که شهروندان در مناطق تحت تاثیر این شرایط جوی، اقدامات لازم را به منظور حفظ ایمنی و جلوگیری از خسارات احتمالی به عمل آورند.

با احترام ، مجله خبری صبح آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *