طرح «میدان همدلی» با هدف ارتقای زیرساختهای ورزشی مدارس و ایجاد فرصتهای برابر برای دانشآموزان در استان زنجان در حال اجراست. این طرح که در فصل تابستان و همزمان با ایام فراغت دانشآموزان به مرحله عملیاتی رسیده، شامل ۴۲ پروژه آموزشی و ورزشی در سطح مدارس استان است و گامی مؤثر در مسیر توسعه تربیتبدنی و سلامت دانشآموزان محسوب میشود.
گسترش فضاهای ورزشی با مشارکت مردمی
سعید نباتچیان، معاون تربیتبدنی و سلامت ادارهکل آموزش و پرورش زنجان، در حاشیه جلسه شورای آموزش و پرورش استان، با اشاره به اهداف این طرح، اظهار کرد: میدان همدلی با مشارکت مردم، خیرین، شوراها و نهادهای مختلف اجرایی شده و تمرکز آن بر ایجاد زیرساختهای ورزشی درونمدرسهای و توزیع عادلانه امکانات در مناطق مختلف، بهویژه مناطق محروم است.
وی افزود: این طرح با هدف افزایش کیفیت فضاهای ورزشی و تحقق عدالت آموزشی، در تابستان امسال به اجرا درآمده و شامل تجهیز مدارس به چمنهای مصنوعی، کفپوشهای ورزشی و راهاندازی کلاسهای تربیتبدنی است.
توجه ویژه به مدارس دخترانه و پسرانه
نباتچیان با اشاره به اینکه دو پروژه از مجموع طرحها بهطور خاص برای مدارس دخترانه طراحی شدهاند، گفت: این پروژهها شامل کفپوشهای فضای روباز و کلاسهای درس تربیتبدنی هستند. همچنین چمنهای ورزشی در مدارس پسرانه نصب خواهد شد تا دانشآموزان در محیطی استاندارد و ایمن به فعالیتهای ورزشی بپردازند.
افزایش سرانه فضای ورزشی دانشآموزان
معاون تربیتبدنی آموزش و پرورش زنجان با بیان اینکه هدف نهایی این طرح، رسیدن به سرانه یک متر مربع فضای ورزشی برای هر دانشآموز تا پایان برنامه توسعه هفتم است، تصریح کرد: در حال حاضر این عدد ۳۸ صدم متر مربع است و با بهرهبرداری از پروژههای تابستانی، به نیم متر مربع خواهد رسید که نیمی از هدف چهار ساله محقق میشود.
اولویتبندی مناطق محروم در اجرای پروژهها
نباتچیان در ادامه با اشاره به مراحل اجرایی طرح میدان همدلی، توضیح داد: انتخاب محل اجرای پروژهها بر اساس بررسی کارشناسان و مهندسان صورت میگیرد و مناطق محروم در اولویت قرار دارند. سهولت دسترسی دانشآموزان به این فضاها نیز یکی از معیارهای مهم در انتخاب مکانهاست.
وی خاطرنشان کرد: پس از تعیین نوع فضا و جدول نیازها، عملیات اجرایی آغاز میشود و در نهایت، نگهداری و حفظ این فضاها بهعنوان بخش مهمی از فرآیند توسعه پایدار مورد توجه قرار خواهد گرفت.
طرح میدان همدلی با رویکردی عدالتمحور و مشارکتجویانه، میتواند زمینهساز تحول در حوزه تربیتبدنی مدارس استان زنجان باشد و نقش مهمی در ارتقای سلامت جسمی و روحی دانشآموزان ایفا کند.