مجله خبری صبح آنلاین

جدیدترین اخبار ایران و جهان

فرهنگ و هنر

تداوم فیلمسازی مسعود کیمیایی برای حفظ دیوار بلند سینمای ایران حیاتی است

آخرین ویرایش در آبان 26, 1404 توسط رضا اسد زاده

شاهد احمدلو، کارگردان فیلم سینمایی «شاه‌نقش»، در آستانه اکران عمومی اثر جدیدش، تاکید ویژه‌ای بر اهمیت حضور مستمر اسطوره‌های فیلمسازی در عرصه سینمای ایران داشت. او در گفتگوی اخیر خود به صراحت بیان کرد که حتی اگر مسعود کیمیایی آثاری ضعیف‌تر نیز بسازد، نفس حضور و تداوم فیلمسازی او برای حیات و پویایی سینمای ایران ضروری است، چرا که این بزرگان بنیان‌گذاران دیواری بلند و مستحکم در تاریخ سینمای ما هستند.

«شاه‌نقش»: بازتاب نگاه سیاسی و اجتماعی در کالبد سینما

فیلم «شاه‌نقش» به کارگردانی شاهد احمدلو، با آغاز اکران عمومی و برگزاری جشن مردمی خود در سینما فرهنگ، توجهات را به خود جلب کرده است. این اثر روایتی از زندگی ناصر عشقی، یک هنرور و کتک‌خور سینماست که پس از پیروزی در انتخابات، به ریاست انجمن هنروران سینما می‌رسد و درگیر اتفاقات مختلفی می‌شود. احمدلو معتقد است زیرمتن اصلی این فیلم، برگرفته از لایه‌های عمیق اجتماعی و نگاه سیاسی جاری در بین مردم ایران است. او تاکید می‌کند که برخلاف بسیاری از جوامع، در جامعه ما همگان درباره سیاست و قدرت سخن می‌گویند و این دغدغه در تاروپود اثر او نیز تنیده شده است.

تصویر: مسعود کیمیایی، کارگردان نامدار سینمای ایران

image

ضرورت حضور مستمر بزرگان: از مسعود کیمیایی تا ناصر تقوایی

احمدلو در بخش دوم گفتگوی خود، به چالش‌ها و جایگاه فیلمسازان بزرگ در سینمای ایران پرداخت. او با اشاره به دیالوگ‌های ماندگار از فیلم‌های مسعود کیمیایی و دیگر آثار شاخص، پرسشی اساسی مطرح می‌کند: «چرا فیلمسازی مانند ناصر تقوایی نباید بتواند فیلم بسازد؟» این کارگردان تصریح می‌کند که از فیلمسازان بزرگ انتظار نمی‌رود که همواره آثاری بی‌عیب و نقص ارائه دهند. به باور او، نفس حضور و ادامه فیلمسازی این چهره‌های تاثیرگذار، غنیمتی بزرگ برای سینمای ایران محسوب می‌شود. این دیدگاه، بر حفظ میراث و انتقال تجربه به نسل‌های جدید فیلمسازی تاکید دارد.

تداوم فعالیت هنری مسعود کیمیایی و دیگر پیشکسوتان، نقش مهمی در زنده نگه داشتن جریان‌های فکری و سبکی در سینما دارد.

تجربه و نگاه این کارگردانان می‌تواند منبع الهام و معیار ارزشمندی برای ارزیابی و رشد فیلمسازان جوان باشد.

دیوار بلند سینمای ایران و نقش نسل‌ها در پایداری آن

شاهد احمدلو در ادامه صحبت‌هایش به استعاره‌ای جالب درباره سینمای ایران اشاره می‌کند: «دیوار بلند امروز سینمای ایران، طی دهه‌ها ساخته شده و اگر یک ردیف و یک آجر از این دیوار را بیرون بیاوریم، فرو خواهد ریخت.» این بیان، نشان‌دهنده اهمیت حفظ یکپارچگی و ارتباط میان نسل‌های مختلف فیلمسازی و آثار آنهاست. او معتقد است که هر بخش از این دیوار، از جمله آثار مسعود کیمیایی و دیگر هنرمندان، در استحکام و هویت سینمای ایران سهیم است و نادیده گرفتن یا حذف هر بخش، می‌تواند به کلیت آن آسیب برساند. این نگاه، به منزله احترام به تاریخ فیلمسازی و قدردانی از تمام کسانی است که در ساخت این بنای فرهنگی نقش داشته‌اند.

«شاه‌نقش» و الهام از واقعیت: انتخاب بهرنگ علوی

بخش دیگری از گفتگوی احمدلو به چگونگی انتخاب بهرنگ علوی برای ایفای نقش اصلی فیلم «شاه‌نقش» اختصاص داشت. او فاش کرد که داستان این فیلم بر اساس یک اتفاق واقعی شکل گرفته و انتخاب علوی نیز با توجه به این واقعیت و نیازهای نقش صورت پذیرفته است. این رویکرد، عمق و اصالت بیشتری به اثر بخشیده و ارتباط مخاطب با قصه را تقویت می‌کند. پیشتر در بخش اول این گفتگو نیز به نقد «دیکتاتور درون آدم‌ها» با «شاه‌نقش» و غیرکمدی بودن این اثر پرداخته شده بود:

«نقد دیکتاتور درون آدم‌ها با «شاه‌نقش»/این‌فیلم کمدی نیست»

مجله خبری صبح آنلاین


مطالب مرتبط

LEAVE A RESPONSE

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *