جهش تولید دانش‌بنیان؛ رشد چشمگیر صادرات و بازگشت نخبگان

معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اجرای سیاست‌های حمایتی از شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبگان، تحولات شگرفی در اقتصاد دانش‌بنیان کشور ایجاد کرده است. تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان و اجرای برنامه‌هایی مانند «کانکت» برای جذب نخبگان ایرانی، از جمله مهم‌ترین اقدامات این معاونت بوده است.

یکی از نتایج این سیاست‌ها، رشد چشمگیر فروش محصولات دانش‌بنیان در داخل کشور است. این فروش در سال جاری به بیش از ۵۳۰ هزار میلیارد تومان رسیده که نشان‌دهنده رشد ۲۲۵ درصدی نسبت به سال‌های گذشته است. همچنین، صادرات محصولات دانش‌بنیان نیز با رشد ۹ برابری به ۲ هزار و ۵۲۰ میلیون دلار رسیده است.

از سوی دیگر، تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان و خلاق به ترتیب به ۱۰ هزار و ۲ هزار شرکت افزایش‌یافته است. این رشد نشان‌دهنده توسعه روزافزون زیست‌بوم نوآوری در کشور است.

بازگشت نخبگان ایرانی به کشور نیز یکی دیگر از دستاوردهای مهم معاونت علمی بوده است. در طول ۹ سال گذشته، بیش از ۳۴۰۰ نخبه ایرانی به کشور بازگشته‌اند که نشان از جذابیت فزاینده محیط کسب‌وکار دانش‌بنیان در ایران دارد.

تامین مالی ۱۰ هزار میلیارد تومانی از طریق قانون جهش تولید دانش‌بنیان، افزایش قراردادهای دانشگاه با صنعت، ایجاد سازمان ملی هوش مصنوعی و بنیاد ملی علم ایران از دیگر دستاوردهای مهم این معاونت است.

در مجموع، می‌توان گفت که معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اجرای سیاست‌های حمایتی و ایجاد زیرساخت‌های لازم، نقش مهمی در توسعه اقتصاد دانش‌بنیان کشور ایفا کرده است. با ادامه این روند، انتظار می‌رود که ایران به یکی از قطب‌های مهم تولید دانش و فناوری در منطقه تبدیل شود.

با احترام ، مجله خبری صبح آنلاین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *