ایران با وجود تولید ۷۰ درصد گل محمدی دنیا، سهم ناچیزی از درآمد جهانی آن دارد

Estimated read time 0 min read

رئیس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع در همایش روز ملی گل محمدی و گلاب، با اشاره به جایگاه منحصر به فرد ایران در تولید این محصول، گفت: علیرغم آنکه کشورمان ۷۰ درصد گل محمدی دنیا را تولید می‌کند، سهم آن از درآمد جهانی این محصول تنها یک درصد است.

به گزارش خبرنگار مهر، علی علیزاده در این همایش اظهار داشت: ایران با دارا بودن ۲۲۰۰ گونه از ۸ هزار گونه گیاهان دارویی، از تنوع بی‌نظیری در این حوزه برخوردار است.

وی با بیان اینکه از ۴۸ هزار نمونه بذری موجود در کشور، ۲۲ تا ۲۳ هزار نمونه مربوط به گیاهان دارویی است، افزود: ۲۰ اردیبهشت ماه به عنوان روز ملی گل محمدی و گلاب نامگذاری شده و در این روز کارگاه اسانس‌گیری گل محمدی به طور رسمی راه‌اندازی می‌شود.

علیزاده با اشاره به تناقض موجود میان جایگاه ایران در تولید و سهم ناچیز آن از تجارت جهانی گل محمدی، گفت: با وجود آنکه ۷۰ درصد تولید گل محمدی دنیا در ایران انجام می‌شود، اما عایدی ما از این محل تنها یک درصد از درآمد جهانی است.

وی با بیان اینکه دنیا ۹۰ درصد گل محمدی را به اسانس و ۱۰ درصد را به گلاب تبدیل می‌کند، در حالی که در ایران ۹۰ درصد این محصول به گلاب تبدیل می‌شود، افزود: عدم ورود به حوزه فرآوری‌های جانبی گل محمدی، موجب شده تا سالانه تنها ۱۵ تا ۲۰ میلیون دلار از محل صادرات این محصول ارزشمند عاید کشورمان شود.

رئیس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع با اشاره به ظرفیت‌های اشتغالزایی و ارزآوری گیاهان دارویی، گفت: در حال حاضر سالانه ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیون دلار ارز از محل صادرات گیاهان دارویی به کشورمان وارد می‌شود، در حالی که با فرآوری کامل این محصولات همانند سایر کشورها، می‌توان این رقم را به 26 میلیارد دلار افزایش داد.

علیزاده با تاکید بر ضرورت ترویج نتایج علمی و دانش‌بنیان در این حوزه، گفت: به جای تبدیل عمده گل محمدی به گلاب، باید با تمرکز بر فرآوری این محصول به اسانس و سایر فرآورده‌ها، ارزش افزوده بیشتری را برای کشور ایجاد کرد.

وی در پایان، گلاب‌گیری را یکی از حوزه‌های مشارکت مردم در زنجیره تولید گل محمدی دانست و ابراز امیدواری کرد با توسعه دانش و فناوری در این بخش، شاهد رونق روزافزون صنعت گیاهان دارویی در کشور باشیم.

نکات مهم:

  • ایران ۷۰ درصد گل محمدی دنیا را تولید می‌کند.
  • سهم ایران از درآمد جهانی گل محمدی تنها یک درصد است.
  • ۹۰ درصد گل محمدی در دنیا به اسانس و ۱۰ درصد به گلاب تبدیل می‌شود.
  • در ایران ۹۰ درصد گل محمدی به گلاب تبدیل می‌شود.
  • ایران سالانه ۱۵ تا ۲۰ میلیون دلار از محل صادرات گل محمدی ارز کسب می‌کند.
  • با فرآوری کامل گیاهان دارویی، می‌توان درآمد ارزی را به ۲۶ میلیارد دلار رساند.
  • ۲۰ اردیبهشت ماه به عنوان روز ملی گل محمدی و گلاب نامگذاری شده است..

با احترام ، مجله خبری صبح آنلاین

مطالب مشابه

+ There are no comments

Add yours