ایران در رتبه سوم جهان از نظر ساخت خطوط لوله انتقال گاز

Estimated read time 0 min read

در این مقاله، به بررسی رتبه‌بندی ایران در ساخت خطوط لوله انتقال گاز در جهان می‌پردازیم. با اشاره به گزارش یک موسسه بین المللی، ایران توانسته است با ساخت حدود ۵ هزار کیلومتر از کل خطوط لوله در دست ساخت جهان، به رتبه سوم جهان در این زمینه دست یابد.

وضعیت جهانی ساخت خطوط لوله انتقال گاز

موسسه تحقیقاتی گلوبال انرژی مانیتور در گزارش خود اعلام کرده است که در حال حاضر حدود ۶۹ هزار و ۷۰۰ کیلومتر خط لوله انتقال گاز در سراسر جهان در دست ساخت قرار دارد. این رقم نسبت به سال قبل با رشد ۱۸ درصدی رو به رو شده است. مجموع هزینه احتمالی برآورد شده برای این پروژه‌ها حدود ۲۰۰ میلیارد دلار است.

تمرکز ساخت خطوط لوله در آسیا

به گزارش موسسه تحقیقاتی گلوبال انرژی مانیتور، ۸۰ درصد از پروژه‌های ساخت خط لوله گاز جهان در قاره آسیا قرار دارد. سه کشور چین، هند و ایران به ترتیب بیشترین سهم را از این پروژه‌ها به خود اختصاص داده‌اند.

رتبه‌بندی کشورها در ساخت خطوط لوله انتقال گاز

1. چین

چین با ساخت ۳۰ هزار و ۳۰۰ کیلومتر خط لوله گاز در قالب ۱۵۰ پروژه، بیشترین سهم را در این زمینه دارد.

2. هند

هند با ساخت ۱۵ هزار کیلومتر خط لوله گاز با هزینه ۲۶.۲ میلیارد دلار، در رتبه دوم قرار دارد و قصد دارد تا سال ۲۰۲۵ طول شبکه انتقال گاز خود را دو برابر کند.

3. ایران

ایران با ساخت پنج هزار کیلومتر خط لوله گاز با هزینه ۱۷.۸ میلیارد دلار، در رتبه سوم جهان قرار دارد. این کشور در حال ساخت خط لوله‌های مهمی مانند “سراسری شماره ۱۱” با ظرفیت پیش بینی شده ۴۰ میلیارد مترمکعب در سال و “سراسری شماره ۹” که با حجم مناسبی از گاز می‌تواند نیازهای خود و نیازهای صنعت را تامین کند، مشغول به کار است.

نگاهی به پروژه‌های در حال طراحی و پیشنهاد در ایران

علاوه بر پنج هزار کیلومتر خط لوله در حال ساخت در ایران، ۱۶۰۰ کیلومتر خط لوله با هزینه ۹.۹ میلیارد دلار در مرحله طراحی و پیشنهاد قرار دارد. از جمله پروژه‌های این دست، خط لوله‌های مهمی نظیر واردات گاز به پاکستان از ایران نیز به چشم می‌خورد.

با احترام ، مجله خبری صبح آنلاین

مطالب مشابه

+ There are no comments

Add yours