سرریز سد البرز در مازندران و هشدار سیلابی شدن بابلرود

Estimated read time 0 min read

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران از سرریز شدن سد البرز و افزایش احتمال سیلابی شدن بابلرود در پایین‌دست این سد خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر، حیدر داوودیان با اشاره به بارش‌های خوب اخیر در استان و افزایش ذخیره آب سدها، اظهار کرد: سد آیت‌الله صالحی مازندرانی (سد البرز) صبح امروز (پنجشنبه 18 خرداد 1404) سرریز کرد.

وی میزان بارش‌های سه روز اخیر در بالادست این سد را 30.6 میلی‌متر اعلام کرد و افزود: این بارش‌ها به افزایش دبی رودخانه بابلرود تا 85 مترمکعب در ثانیه در ساعت 5 صبح امروز منجر شد.

داوودیان با بیان اینکه آخرین سرریز این سد در فروردین 1401 رخ داده بود، خاطرنشان کرد: به دلیل افزایش حجم آورد بابلرود و بالا آمدن تراز آب، این سد در ساعت 8 و 50 دقیقه صبح امروز سرریز کرد.

مدیرعامل آب منطقه‌ای مازندران با اشاره به افزایش خروجی سد به دلیل سرریز آب، نسبت به سیلابی شدن جریان آب بابلرود در پایین‌دست سد هشدار داد.

وی گفت: در حال حاضر دبی خروجی سد 15 مترمکعب در ثانیه است و به همین دلیل به ساکنان مناطق پایین‌دست سد توصیه می‌شود با توجه به افزایش آب رودخانه، نکات ایمنی و هشدارهای مربوط به حضور و تردد در حاشیه رودخانه‌های سیلابی را به‌طور جدی مد نظر قرار دهند.

سد آیت‌الله صالحی مازندرانی که با نام سد البرز نیز شناخته می‌شود، در دهستان لفور از توابع شهرستان سوادکوه شمالی روی رودخانه بابلرود احداث شده است.

حجم مخزن این سد با ارتفاع دیواره 78 متر و طول تاج 837 متر، حدود 142 میلیون مترمکعب است و توان تنظیم 192 میلیون مترمکعب آب را دارد.

54 هزار هکتار از اراضی کشاورزی مازندران در منطقه حدفاصل رودخانه‌های بابلرود تا سیاهرود زیر پوشش این سد قرار دارند.

با توجه به سرریز سد البرز و احتمال سیلابی شدن بابلرود، از ساکنان مناطق پایین‌دست این سد تقاضا می‌شود که از تردد در حاشیه رودخانه خودداری کرده و به هشدارهای مسوولان توجه کنند.

با احترام ، مجله خبری صبح آنلاین

مطالب مشابه

+ There are no comments

Add yours