سفیر چین در پی حمایت مجدد این کشور از امارات در ادعای مالکیت جزایر ایرانی احضار شد

Estimated read time 0 min read

در پی تکرار حمایت دولت چین از ادعاهای بی‌اساس امارات متحده عربی در خصوص جزایر ایرانی، سفیر این کشور در تهران به وزارت امور خارجه احضار شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدعلی بک، دستیار وزیر و مدیرکل خلیج فارس وزارت امور خارجه، صبح امروز (یکشنبه، سیزدهم خرداد) سفیر چین را احضار و مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران را به وی ابلاغ کرد.

در این دیدار، بک با اشاره به روابط ویژه و ممتاز ایران و چین، احترام به حاکمیت و تمامیت ارضی کشورها را به عنوان یکی از اصول شناخته شده و بنیادین در مناسبات بین‌المللی دانست و بر تعلق ابدی جزایر سه گانه ایرانی در خلیج فارس به جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد.

وی با بیان اینکه دولت جمهوری اسلامی ایران هر ادعایی از هر طرفی در این خصوص را مردود و غیرقابل پذیرش می‌داند، افزود: انتظار می‌رود که با توجه به همکاری‌های راهبردی دو کشور ایران و چین، دولت چین مواضع خود را نسبت به این موضوع اصلاح نماید.

سفیر چین در این دیدار اظهار داشت که مراتب اعتراض دولت جمهوری اسلامی ایران را در اسرع وقت به مقامات کشورش منعکس خواهد کرد.

این احضار در حالی صورت می‌گیرد که پیش از این نیز جمهوری اسلامی ایران به طور رسمی به دولت چین در خصوص حمایت این کشور از امارات در ادعای مالکیت جزایر ایرانی اعتراض کرده بود.

جزایر سه گانه ایرانی شامل ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک در خلیج فارس واقع شده‌اند و از نظر تاریخی، جغرافیایی و حقوقی متعلق به ایران هستند.

امارات متحده عربی در سال‌های اخیر با طرح ادعاهای بی‌اساس نسبت به مالکیت این جزایر، سعی در ایجاد تنش در منطقه خلیج فارس داشته است.

جمهوری اسلامی ایران بارها تأکید کرده است که به هیچ وجه در خصوص مالکیت این جزایر مذاکره نخواهد کرد و آمادگی کامل برای دفاع از حاکمیت خود بر این جزایر را دارد.

امیدواریم دولت چین با احترام به حقوق بین‌الملل و حسن همجواری، از اتخاذ مواضع مغایر با منافع ایران در خصوص جزایر ایرانی خودداری کند.

با احترام ، مجله خبری صبح آنلاین

مطالب مشابه

+ There are no comments

Add yours