پاسخ علمی به شایعات اخیر در مورد دریاچه ارومیه

Estimated read time 0 min read


بهزاد حصاری، عضو هیئت علمی دانشگاه ارومیه و مدیر گروه محیط زیست پژوهشکده دریاچه ارومیه، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس، به بررسی وضعیت فعلی دریاچه ارومیه پرداخت و اهمیت تغییرات اقلیم و اثرات تجمعی فعالیت‌های انسانی را بر آن بیان کرد.

شواهد علمی و شایعات مرتبط با گاز متان

حصاری با رد شایعات اخیر درباره بازتابش گاز متان از دریاچه ارومیه و تأثیر آن بر روی ابرها، تأکید کرد که تاکنون در هیچ نشریه علمی این موضوع اثبات نشده و صرفاً به عنوان یک تئوری بیان شده است.

تغییرات آب و هوا و بارش در مناطق مختلف

او به تغییرات جوی و مسائل مرتبط با بارش اشاره کرد و بیان کرد که نقض ادعاهایی مبنی بر بازتاب گاز متان به عدم بارش در برخی مناطق استان آذربایجان‌غربی و استان‌های همجوار اشاره کرد. او همچنین به تأثیرات جهانی تغییرات اقلیم اشاره کرد و مواردی از انگلستان، فرانسه، ایتالیا، و ترکیه را مورد مقایسه قرار داد.

تأثیر فاکتورهای مختلف بر بارش دریاچه ارومیه

حصاری توضیح داد که برای بررسی میزان بارش در دریاچه ارومیه، باید کل حوضه آبریز در نظر گرفته شود و بارش‌های مناطق مختلف بر ورودی آب دریاچه تأثیرگذار است.

نقد به مقایسه‌های غلط و ادعاهای بی‌اساس

او نقدهای خود را به مقایسه‌های غلط میان بارش‌ها در ترکیه و استان آذربایجان‌غربی ابراز کرد و تأکید کرد که تفاوت‌های جغرافیایی و هیدروکلیماتی تأثیرگذار هستند. همچنین به افزایش توجه به مدیریت هوشمندانه منابع آبی و اقدامات صرفه‌جویی در مصرف آب توسط تمام اقشار جامعه اشاره کرد.

چالش‌ها و راهکارهای مدیریت آب

حصاری در پایان تأکید کرد که با توجه به چالش‌های آینده در زمینه منابع آبی، نیاز به استفاده از روش‌های موفق و مستدام جهانی است. او بر مسئولیت همه اقشار جامعه در مدیریت آب تأکید کرد و نقش اساسی سیاست‌گذاران، مدیران آب، دانشگاهیان، و صاحب نظران را در این راه بسیار مهم دانست.

با احترام ، مجله خبری صبح آنلاین

مطالب مشابه

+ There are no comments

Add yours